27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

28 milions d’espanyols utilitzen Internet cada dia i principalment ho fan per visitar els mitjans de comunicació en línia per mòbil

El mòbil supera per primer cop a l’ordinador com a principal dispositiu d’accés a Internet, segons l’edició 19a de l’enquesta “Navegants a la Xarxa” que publica des de fa 20 anys l’Associació per a la Investigació de Mitjans de Comunicació (AIMC). En l’actual edició, Navegants a la Xarxa ha recopilat més de 14.800 respostes vàlides, enfront de les 10.000 de la primera enquesta realitzada el 1996. El sondeig s’ha dut a terme entre els internautes més actius que han respost de manera voluntària a l’enquesta a través de gairebé 200 llocs webs de tot l’Estat espanyol.

El 94,6% dels enquestats es connecta a Internet a través del mòbil, respecte del 64% de fa cinc anys, seguit de l’ordinador portàtil (73,6%) i l’ordinador de sobretaula (67,5%). A continuació se situen la tauleta (56,9%) que, per primera vegada des de la seva implantació, pateix un retrocés (-2,1 punts en un any), i la televisió (29,6%), que ha duplicat el seu ús en tres anys.

Entre els que accedeixen a Internet a través del televisor, un 40% ho fan servir tots o quasi tots els dies (+14 punts respecte a la mateixa xifra registrada el 2013). L’activitat fonamental realitzada a través d’aquest aparell és el visionat de continguts audiovisuals (82,5%), seguida de navegar per la web (25,6%), tot i que amb cada vegada menys penetració (-14 punts en tres anys).

També s’accedeix a Internet a través de la videoconsola de sobretaula (14,2%), el SmartWatch (6,2%), que pràcticament dobla la seva penetració en tan sols un any, i la videoconsola portàtil (4,3%).

Llegir notícies i veure vídeos, principal activitat.

La lectura de notícies d’actualitat i la visualització de vídeos són les dues principals activitats dels usuaris d’internet, segons aquesta macroenquesta. Més en concret, el 67% dels usuaris assegura que en el dia anterior a participar en l’enquesta van llegir un diari digital informatiu. En el cas del tradicional, baixa al 27%. De fet, el 30% respon que fa més d’un mes o mai ha consultat un diari imprès. Fins i tot, només el 3% respon que li seria molt difícil viure sense diaris en paper.

De tots els lectors de mitjans de comunicació,  gairebé la meitat dels participants (45%) només llegeixen l’edició digital d’una publicació, mentre que el 8% consumeixen únicament la impresa. És un 33% els que consulten les dues edicions.

Sigui com sigui, el cert és que un total de 28 milions de persones a Espanya utilitzen Internet cada dia i principalment ho fan per visitar els mitjans de comunicació en línia. No obstant això, aquest capital enorme -com se sap- no ha estat aprofitat per les empreses de comunicació, que tot just obtenen 225 milions d’euros en ingressos anuals en l’ecosistema línia, fet que suposa gairebé el 27% de la facturació total de la premsa.

Xifra referida a la publicitat, ja que el pagament de subscripcions és pràcticament residual, tenint en compte que només el 1,3% dels participants en l’informe d’AIMC declaren pagar per llegir les notícies, mentre que el 3% assenyala que combina les fórmules de pagament i gratuïtes.

En el Top 10 d’activitats se situen també consultar carrer, la previsió del temps, escoltar música en línia, consultar cartelleres d’espectacles, veure pel·lícules o sèries sense descarregar, veure emissions de cadenes de Televisió en la seva web o App, buscar informacions sobre salut i gestions amb l’Administració.

Gran seguiment de les Xarxes Socials

El 80% dels usuaris entra cada dia a Xarxes Socials. D’ells, 9 de cada 10 fa servir Facebook. El segueixen Twitter i Instragram que és la que més puja.

2 de cada tres usuaris de xarxes socials segueix a un Mitjà de Comunicació i les Xarxes són també la manera preferida de comentar els programes de televisió, seguides de missatgeria instantània (WhatsApp) i de la web dels propis programes.

En general, 1 de cada 4 usuaris d’Internet veu la tele o escolta la ràdio cada dia per Internet, i gairebé la meitat, almenys un cop per setmana.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...