25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Un assaig aleatori demostra que el poder de la premsa és real

Malcolm X, un activista polític nord-americà, va descriure els mitjans de comunicació com l’entitat més poderosa de la Terra, “perquè controlen les ments de les masses”. Alguns periodistes poden trobar aquesta proposta afalagadora, però, tot i que els que estudien aquestes coses coincideixen que els diaris tenen alguna influència sobre els seus lectors, l’efecte ha resultat difícil de quantificar de manera diabòlica.

Ara, Gary King de la Universitat d’Harvard i els seus col·legues han mesurat l’impacte de les històries de gairebé tres dotzenes de fonts de notícies diferents al públic nord-americà, tal com ho jutja el contingut de les publicacions a Twitter, un servei de microblogging. El seu estudi, publicat aquesta setmana a Science, va trobar que fins i tot les històries dels llocs de notícies que formaven part de l’estudi, que eren petits en comparació amb, per exemple, el New York Times o el Washington Post, va augmentar la discussió en Twitter sobre els problemes d’aquestes històries en un 60%. També van canviar la naturalesa de les opinions expressades en aquests tweets amb les de les peces publicades.

Més que intrigant que el simple augment del volum de tweets, però, va ser un augment, aproximadament dos punts percentuals, en la proporció de tweets que expressaven opinions recolzant-se en la mateixa direcció ideològica que les històries. (En cada experiment individual, els punts de venda implicats van ser triats, en part, perquè tenien posicions ideològiques similars, però en general, els 35 experiments de l’estudi van variar a tot l’espectre). Això és un gran canvi. Els debats presidencials, per exemple, rarament mouen l’agulla tant com això.

Una debilitat de l’estudi és que els clients de Twitter no són representatius del públic en general. Tres quartes parts dels lectors no utilitzen els serveis de l’empresa. Tanmateix, els investigadors van trobar efectes similars per als usuaris de diferents sexes, opinions polítiques i estats de residència, i també per a usuaris cada vegada menys influents (mesurats, per exemple, amb quina freqüència es repeteix un usuari). Això suggereix que els seus resultats són robusts davant la diversitat. Per als periodistes, això és una bona notícia. El poder de la premsa sembla ser real.

Per The Economist / El Butlletí 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...