27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

A punt l’Informe Anual de la Professió Periodística 2015

Dimecres de la setmana vinent, dia 16, a migdia i a la seu de l’Associació de la Premsa de Madrid (APM),  es presentarà l’Informe Anual de la Professió Periodística 2015, dirigit pel periodista Luis Palau i editat per la pròpia APM. La presentació anirà a càrrec de Victoria Prego, presidenta de l’entitat; David Corral, directiu de l’APM, i del director de l’Informe. En aquesta onzena edició de l’informe s’ofereix la xifra total de llocs de treball destruïts en els mitjans espanyols durant el període de crisi econòmica, tancant-se oficialment el recompte, amb taules detallades per cada mitjà.

 Igualment, es tanca el cens de nous mitjans llançats per periodistes durant la crisi, proporcionant dades de plantilles, facturació, temàtiques, formes jurídiques adoptades i altres d’aquest nou sector emergent. L’Informe Anual de la Professió Periodística, que s’ha consolidat com la principal font de dades sobre la situació dels periodistes a l’Estat espanyol, ofereix en aquesta edició un estudi sobre la devaluació salarial dels periodistes amb conveni registrada entre 2010 i 2015, amb informació de retribucions mitjanes per tipus de mitjà i per categoria professional, així com una taula de salaris base en mitjans concrets amb conveni.

El gruix de l’estudi el constitueix l’anàlisi de les respostes de l’enquesta professional, que aquest any han contestat 2.423 periodistes -un 12% més que en l’edició anterior- de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE), el Col·legi de Periodistes de Catalunya (CDC) i el Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC); complementada per una altra enquesta sobre l’impacte del periodisme efectuada a 1.000 ciutadans.

Com en l’edició del 2014, l’informe recull l’esforç del sector per tirar endavant noves iniciatives, tot i que reconeix que totes elles s’estan trobant amb dificultats que obstaculitzen el seu desenvolupament, lligades tant a la situació econòmica i del sector dels mitjans com a les mancances que mostren els propis projectes.

Entre les primeres es pot ressenyar la lentitud en la recuperació econòmica i, amb això, en la inversió publicitària -convencional I digital- a Espanya –tot i reconèixer la important millora registrata en aquest exercici-, així com la sequera pel que fa al finançament de nous projectes empresarials, inclosos els periodístics. Una sequera, bé és veritat, que no és tan dramàtica en el cas d’un altre tipus de projectes d’internet, el que obliga a tornar sobre la qüestió de l’escàs perfil tecnològic que mostren les iniciatives periodístics.

Però les dificultats que llasten el desenvolupament dels nous mitjans també estan lligades als propis projectes, talment com es reflectia en l’informe anterior. I en aquest sentit cal recordar que els nous mitjans no són altra cosa que projectes empresarials i, com a tals, han de comptar des del primer moment amb un plantejament econòmic que respon a qüestions com quin producte (el plantejament editorial), per quin mercat, amb quins recursos i a quina costos. Referent a això, es troba a faltar en moltes iniciatives l’existència de persones encarregades de la recerca d’ingressos que assegurin la sostenibilitat dels projectes.

 Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí AMIC

 

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...