27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Casinos, apostes i clubs de lectors, els nous negocis de la premsa

Els diaris tradicionals han perdut uns 20 milions d’euros el primer trimestre d’aquest any, tot i que la publicitat ha crescut un 0,7% per primera vegada en diversos cursos. La caiguda del 9% en la difusió els ha obligat a buscar noves vies de finançament, com ho fa la resta de la premsa. Fa uns mesos hi va haver el desembarcament dels diaris esportius en el lucratiu negoci de les apostes esportives, fa setmanes El País treia al mercat un nou club de lectors i ara El Mundo dóna el seu suport a un casino online Tot val? 

La premsa tradicional i els grans diaris espanyols com El País, El Mundo i ABC han tingut una històrica lluita entre el moral i el rendible. Abans de la crisi van ser durament criticats per publicar anuncis de contactes quan aquests eren una lucrativa via de finançament per a la premsa. Fins i tot alguna capçalera com 20 minutos va decidir retirar-los obrint un debat que finalment es va tancar per la forta caiguda dels ingressos publicitaris.

Però han passat vuit anys en els que els ingressos per publicitat han caigut més d’un 60% i els de circulació s’han desplomat un 40%. En un primer moment, els diaris van apostar tímidament per la reconversió digital i per apostes com Orbyt o Kioskoymas i en el cas de Unidad Editorial pel  paywall. No obstant això, la rendibilitat ha estat menor a l’esperada, el que els han obligat a buscar ingressos més enllà del periodisme.

Fa unes setmanes llegíem la febre dels diaris esportius per aconseguir el lucratiu negoci de les apostes esportives. Setmanes després Prisa anunciava la compra del 25% de  Betmedia, una casa de joc que probablement inclogui en els seus portals. Aquest dilluns, Unidad Editorial s’ha llançat a aquest mercat amb El Mundo Casino Online amb una plataforma pròpia i independent d’apostes.

Fonts del sector indiquen que en moments de crisi l’empenta dels casinos en línia -un dels negocis amb més facturació i dels que més inverteixen en publicitat- és clau per salvar les facturacions online dels diaris i periòdics d’informació general, estancades des del començament de la crisi. Respecte de la legalitat d’aquest tipus d’iniciatives, aquestes mateixes fonts coincideixen a assenyalar que des de fa uns anys el món del joc està absolutament regulat a Espanya i que a més genera molts ingressos via tributària.

D’El Butlletí de l’AMIC. Font: Prprensa

Però no són els únics “extres” dels periòdics. Els històrics clubs de lectors han estat ressuscitats per El País i El Mundo (a Catalunya, bona part dels diaris i alguns setmanaris els mantenen). La setmana passada el diari d’Unidad Editorial llançava El Club, una targeta de descomptes amb beneficis en hotels, centres comercials o subscripcions. El País li donava al seu club de subscriptors un pas més enllà i el rellançava fa unes setmanes amb descomptes en restaurants, sortejos d’entrades a espectacles i museus. I les notícies? sembla que fa temps que van deixar de ser rendibles per si soles.

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...