27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Cinc fets de la nova Regulació de Protecció de Dades de la UE que cal conèixer

Una nova regulació de protecció de dades de la Unió Europea entrarà en vigor el 25 de maig de 2018 i es denomina GDPR (Reglament General de Protecció de Dades). Les empreses incloses en aquest nou reglament hauran de complir diversos nous requisits en relació a la forma en què recullen i utilitzen les dades personals dels ciutadans de la UE. Encara que pugui sonar avorrit i irrellevant per a segons quin negoci i puguem pensar que 2018 encara queda lluny, potser hàgim de parar una mica d’atenció a la nova regulació.

Concretament, hi ha cinc fets que totes les empreses necessiten conèixer:

  1. El GDPR afectarà a qualsevol empresa que processi dades personals de ciutadans europeus, independentment de si aquesta organització està establerta a la UE o no.
  1. En parlar de “dades personals” no es refereix només a nom, adreça o DNI. La definició en la regulació es refereix fins i tot a un simple ID extret de les xarxes socials d’un ciutadà de la UE. En concret, la definició de dades personals fa esment a “qualsevol informació que pogués utilitzar-se, per si sola o conjuntament amb altres dades, per identificar un individu”.
  1. Si la seva organització no compleix amb els termes d’aquesta regulació, i hauria de fer-ho, pot suposar importants multes. Les sancions per aquest tipus de delictes relacionats amb el control i la mitigació poden ascendir al 2% de la facturació anual total, mentre que els delictes relatius a drets i obligacions poden ascendir al 4% del volum de negoci de l’empresa. Com més gran sigui la facturació d’una empresa, més gran serà la multa que pugui rebre.
  1. El nou Reglament distingeix entre els controladors de dades i els processadors de dades (tal com ho fa la directiva actual). El controlador de dades és l’organització que determina els propòsits i mitjans del processament de dades personals, mentre que un processador és algú que processa les dades en nom d’altres. La majoria de les organitzacions modernes cauen sota la definició de controlador, el que significa que a partir de maig de 2018 haurà de complir amb diversos nous requisits de dades. Però els processadors també tindran obligacions com les que s’oposen avui en dia quan el controlador té la plena responsabilitat. Com a exemple, els processadors hauran d’informar de les infraccions de dades a partir de maig de 2018 i tenen l’obligació d’informar el controlador de dades si sospiten que una instrucció de processament de dades no s’ha realitzat de forma correcta.
  1. La nova normativa és molt exigent. Aquests són els tres canvis més destacables:
  • Si processa dades personals a gran escala, haurà de nomenar un oficial de protecció de dades.
  • Recol·lectar el consentiment dels consumidors serà molt més difícil, ja que un individu ha de confirmar de forma activa que està d’acord amb l’ús de les seves dades, i l’empresa o organització ha de ser molt clara sobre el propòsit d’aquesta recopilació de dades.
  • El consumidor tindrà diversos nous drets, per exemple, el dret a rebre informació fàcilment llegible sobre les dades que està emmagatzemant sobre ell i que aquestes dades siguin corregits o eliminades per complet.

Com a resum, cal revisar les dades que es recullen de clients i usuaris, així com els processos que s’utilitzen per a això. Al maig de 2018 la nova regulació suposarà un canvi i hem d’estar preparats.

Per Carles Dufour, country manager de Stibo Systems IberiaEl Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...