Creix el consum dels diaris en català i minven els lectors de La Vanguardia i El Periódico

Mal dades per a la premsa escrita en la tercera onada de l’EGM d’aquest any per a la premsa generalista estatal, on el diari El Mundo és l’únic generalista capaç de mantenir els resultats obtinguts el trimestre anterior i fins i tot aconsegueix un lleuger augment del 0,14%; a més, cal destacar que és l’únic diari espanyol que millora els números presentats fa un any, en un 6%. En canvi, les dades dels dos diaris generalistes editats íntegrament en català són positives, segons l’EGM.

L’Ara guanya sis mil lectors diaris (dels 115.000 als 121.000); El Punt Avui en suma tres mil (dels 102.000 als 105.000); Segre, 85.000 (+1.000), i Diari de Tarragona, 74.000 lectors (+7.000). Aquestes dades també les avala el darrer Informe de Política Lingüística del Departament de Cultura, corresponent al 2017. El consum de diaris en català al Principat ha superat per primera vegada el de capçaleres en castellà –aquí s’inclouen les versions catalanes de La Vanguardia i El Periódico i els diaris locals i comarcals– i ha crescut dotze punts percentuals des del 2015.

Els principals diaris estatals es deixen lectors en el camí respecte a l’estudi de l’EGM presentat al mes juny. Marca (-3,3%), El País (-3,9%), As (-4,5%), La Vanguardia (-6,5%), ABC (-4,9%), Sport (-7,3%) i El Correo (-8,6%) són només alguns exemples del descens de consum de la premsa escrita que s’ha produït en els últims mesos. Especialment ressenyables són els resultats d’As i El Periódico de Catalunya, que han perdut un de cada cinc lectors si es comparen els números anunciats aquest dimecres amb els presentats fa un any. El diari Ara, té 121.000 lectors (en guanya 6.000); El Punt Avui, 105.000 (+3.000)

Entre els diaris generalistes, El País segueix sent el més llegit amb 1.027.000 de diaris venuts cada dia, després d’un descens del 3,93%, xifra que augmenta fins al 5% si la comparem amb les dades obtingudes fa un any.

Per la seva banda, El Mundo manté estables els números obtinguts en l’última onada de l’EGM i fins i tot els millora lleugerament, com hem dit més amunt. En la mateixa línia es troba La Razón, que també manté les xifres obtingudes al juny i les d’ara fa un any.  A l’Abc s’anoten un descens del 4,9% respecte al juny i ara es troben en les mateixes xifres que a inicis d’any.

Cop dur per a La Vanguardia i El Correo. El primer es deixa més d’un 6% respecte a juny i empitjora notablement els resultats obtinguts en les dues primeres onades de 2018; per la seva banda, El Correo es deixa més d’un 8% respecte a l’anterior estudi i contínua en caiguda lliure, en dotze mesos ha perdut el 13% de l’audiència total.

Per la seva banda, La Voz de Galícia, La Nueva España i El Faro de Vigo mantenen estables els seus números respecte a juny. La Voz de Galícia pateix un descens de poc més d’una dècima (-0,19%), La Nueva España aconsegueix augmentar un 0,7% i El Faro de Vigo continua estable, anotant-una lleugera pujada del 1,2%. El gratuït 20 minutos segueix en caiguda lliure i es deixa pel camí un 8,3% dels lectors respecte a juny i en els últims dotze mesos ha perdut el 14% de la seva audiència.

Desgast per als esportius

Entre els diaris esportius, és patent l’enfonsament del diari As, que es deixa en l’última onada de l’any el 4,5% dels lectors si es comparen amb els números de juny. El diari de Relaño ha perdut un de cada cinc lectors (19%) en dotze mesos. Marca, per la seva banda, es manté com el diari més venut al nostre país, tot i que pateix una baixada del 3,33% respecte a juny. Mentrestant, els catalans Sport i Mundo Deportivo segueixen sense contenir la pèrdua de lectors. Sport es deixa en aquesta ocasió un 7,3%, que en l’acumulat dels darrers dotze mesos es dispara al 12%, i Mundo Deportivo baixa lleugerament un 2,4% per a un acumulat respecte al mateix estudi de 2017 del 6%.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia i EGM / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *