25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Creix el consum d’informació a través de les xarxes, segons l’estudi Navegantes

En els últims anys, el consum d’informació a través de les xarxes socials per part dels internautes més avesats ha anat augmentant de manera sostinguda, segons es desprèn de les dades de l’estudi Navegants a la Xarxa, que realitza l’Associació per a la Investigació dels Mitjans de Comunicació (AIMC). Aquest estudi es basa en una enquesta autoadministrada que aquest any ha proporcionat una mostra de 17.982 persones i que, en termes generals, reflecteix el comportament a la xarxa d’un tipus d’usuari una mica més avesat i intensiu que l’usuari mig i que sol anticipar algunes característiques i tendències que més tard es traslladen al conjunt dels internautes.

En concret, el 53,4% dels enquestats va declarar utilitzar les xarxes per estar informat de l’actualitat, quan el 2013 (primer any en què es va preguntar per aquest extrem) el va manifestar el 45,8%. En aquell temps ha augmentat tant el percentatge dels qui segueixen un mitjà concret (el 61,0% el 2015) com dels qui ho fan a periodistes determinats (37,4%).

Aquests increments es produeixen en paral·lel a un ús creixent de les xarxes socials, ja que en l’últim lustre el percentatge d’internautes que va declarar haver accedit a una xarxa el dia anterior va passar del 68,4 al 77,2%.

Encara que la xarxa de més penetració entre aquests internautes intensius és, amb diferència, Facebook, en els últims cinc anys el seu nivell d’accés ha descendit una mica (del 89,8 al 87,4%), al contrari del succeït amb Twitter, que en aquest lapse ha passat del 36,9 al 45,9%.

De les dades de l’últim estudi de “Navegantes en la red” es dedueix també la vitalitat que experimenta el consum d’informació a través dels telèfons mòbils i el declivi de les tauletes. Així, el percentatge entre els que accedeixen a internet per mòbil dels qui van llegir notícies d’actualitat el dia anterior va augmentar del 52,3 al 69,1% en els últims anys. Mentre, el percentatge entre qui va utilitzar la tauleta per accedir a internet dels que van llegir notícies en aquest terminal va descendir del 71,6 al 57,1%.

També referit a aquests terminals, es detecta un cert estancament en la utilització d’aplicacions específiques d’informació (de periòdics, però també d’un altre tipus com les de meteorologia) i que afecta tant els mòbils com a les tauletes.

Per Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación i AEC / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...