30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

De les municipals cap al cim

Una obvietat: els mitjans de comunicació tenen un paper fonamental en el funcionament del sistema democràtic, especialment durant les campanyes electorals, proporcionant la informació necessària perquè els ciutadans exerceixin el seu dret al vot de forma lliure i racional. Una cosa que no escapa als partits polítics, que troben en els mitjans, sobretot a la premsa de proximitat, primer, i després a la televisió, les vies idònies per fer arribar als ciutadans el seu missatge i donar a conèixer als seus líders. Hi ha, però, una diferència, lamentablement també òbvia: mentre la televisió rep carretades d’anuncis de pagament, la premsa local, no. Incongruència mai corregida.

Projectant a la pantalla la premsa de proximitat, ens adonem que en aquestes municipals ha tornat a ser un garant de la igualtat d’oportunitats de totes les formacions que han concorregut a les eleccions en totes les ciutats, viles i pobles, imposant la neutralitat i el respecte al pluralisme polític a la informació electoral. És un senyal d’identitat de la premsa de casa.

No pretenc pas analitzar des d’aquí les municipals que hem viscut fa poc, només faré una passada des d’un punt de vista crític sobre les lleis que regulen a Espanya l’accés dels partits als mitjans (prohibició de contractar publicitat electoral, espais gratuïts, etc.). Una regulació que, fins ara, s’ha basat més en la idea de la propaganda que en la de la confrontació política entre les diferents opcions. Per això he tornat a trobar a faltar la fórmula del debat electoral com la millor via perquè els ciutadans coneguin les diferents propostes polítiques i decideixin millor el seu vot.

Val a dir que la panoràmica resultant del recull de reflexions que han circulat per les xarxes socials a partir dels actes públics d’aquest mes de maig, ens dóna, però, l’oportunitat de percebre que estem en un moment important pel que fa a la reivindicació de la llibertat de premsa, imprescindible si el procés segueix endavant. No es tracta de quedar-nos mirant al cel clamant que no ens caigui el xàfec a sobre (o que, en el millor dels casos, no ens esquitxi gaire), sinó de veure cada raig d’aigua freda com una oportunitat de mantenir-nos desperts. És tasca de periodistes (i de mestres de periodistes) dir (i ensenyar a dir) que plou quan plogui, i que se’ns pixen a sobre quan se’ns pixin a sobre. Aquestes eleccions municipals –ben sorprenents pel que fa a resultats– han permès dibuixar com serà la graella de sortida d’aquest setembre.

Sobre aquesta qüestió em va semblar molt encertada la reflexió que fa a la revista Ámbitos Maria Holgado González, professora de Dret Constitucional de la Universitat Pablo de Olavide, de Sevilla. Diu la professora Holgado: “Reconeixent la dificultat d’aconseguir el just equilibri entre l’exigència de neutralitat i respecte al pluralisme polític que els mitjans han de guardar, d’una banda, i l’exercici de la llibertat d’informació, d’una altra, no hi ha dubte que caldria avançar cap a la seva consecució”. “El que requereix una major voluntat per part de les forces polítiques i un major grau de confiança en els professionals dels mitjans de comunicació, que han de ser i són els primers interessats a exercir la seva tasca periodística amb el rigor que l’electorat mereix i que exigeix ​​el dret a la informació com a suport de la democràcia”.

La reflexió em sembla oportuna i ben clara. Aplicable a la premsa barcelonina i a la premsa de comarques, la gran i la petita. Pel que he seguit durant aquesta darrera campanya electoral, la premsa de proximitat, comarcal i local, ha estat a l’altura d’una de les exigències més grans de les darreres dècades. En general, la informació recollida i sospesada dels mitjans locals ha estat d’una elevadíssima professionalitat. Ara bé, al meu entendre cal encara una major flexibilitat en la informació electoral d’aquesta tardor, sobretot en el món de la televisió local. Ha de ser el periodista de proximitat qui, amb la diligència del professional que exerceix la llibertat d’informar veraçment (com ha demostrat en les municipals) decideixi quins fets revesteixen la condició de noticiables i informar sobre ells sense haver d’ajustar-se en la seva actuació a directrius, expresses o implícites, dels partits polítics representats en els consells d’administració o directius de les publicacions.

Perquè una cosa és que es controli l’adequat reflex en el mitjà televisiu de la pluralitat d’opcions polítiques entre les quals els ciutadans han de triar amb el seu vot, i una altra molt diferent que els espais d’informació electoral es converteixin, com ve sent la tònica, en una reiteració dels espais de propaganda. Perquè per a la propaganda ja se’ls cedeixen temps als partits; ha de ser ja l’hora definitiva que la informació electoral compleixi amb la seva veritable comesa: la d’informar, i prou. Sé que estic parlant d’una minoria, a més minoritària, però fins i tot aquesta ha de donar al cop de pit i posar-se al costat de la immensa majoria dels mitjans de proximitat del país que han cobert unes eleccions municipals d’una manera exemplar. Amb res a envejar de cap gran mitjà de comunicació.

Després del 27 de setembre hi ha molt en joc i la premsa “de casa” tornarà a ser la més brillant, desimbolta, transparent i lliure. I sí, traurà pit si es fa el cim.

D’El Butlletí AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...