25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Edelman Trust Barometer: La confiança en els mitjans es desploma a Espanya

Espanya és -juntament amb Rússia- el país del món on més ha caigut la confiança en les institucions, d’acord en la nova edició de l’Estudi Trust Barometer realitzat per la consultora de comunicació Edelman.

En un escala de l’1 al 100, la confiança dels espanyols arriba als 40 punts, amb la qual cosa situa al vagó de cua entre els països en què més regna la desconfiança. És set punts menys que l’estudi de l’any passat. Únicament Rússia cau amb tanta força. De fet, només en aquest país i al Japó hi ha més desconfiança que a Espanya dels 26 estats analitzats per Edelman.

És a dir, l’Estat espanyol ha passat de ser el número 12 a nivell de confiança al 23 en només un any. La mitjana mundial de confiança està en 52 punts, 12 més que a Espanya. A nivell global, la confiança en les institucions ha augmentat tres punts entre els anys 2018 i 2019, amb la Xina, Indonèsia i la Índia tirant del carro de països on més confiança hi ha.

Aquest enfonsament de la confiança en les institucions espanyoles es deu principalment al Govern, liderat per Pedro Sánchez, que rep només 26 punts sobre 100 en l’índex creat per Edelman. És vuit punts menys que l’informe de l’any passat, quan governava Mariano Rajoy. La mitjana global és de 47, tres punts més que l’any passat i 21 més que a Espanya. Només Sud-àfrica està per sota de l’Estat espanyol.

Garrotada a la premsa.- També pateix un gran garrotada la premsa, a la qual se li assignen 36 punts, 8 punts menys que el 2018. Només té un decreixement més gran Rússia (-9). La mitjana mundial reflectida en l’estudi és de 47 (+3).

A nivell global, els ciutadans confien molt més en la premsa tradicional (65 punts) que en les xarxes socials (43). En un punt intermedi queden els nadius digitals (55) i els mitjans propis (49). I, en general, el 73% dels enquestats es mostren preocupats que les notícies falses s’utilitzin com a arma llancívola.

De la mateixa manera, cau 8 punts la confiança en les ONG, encara que aquest tipus d’organitzacions rep 56 punts, de manera que se situa en el llindar de la neutralitat a Espanya. També està en aquest rang la Unió Europea (56), tot i que, si és el cas, baixa 4 punts respecte a 2018.

Menor és el descens de la confiança en els negocis (-5) , tot i que se situa en un nivell (44), que està per sota de la mitjana global (56). Per contra, només puja la confiança dels espanyols en les marques, que aconsegueix una puntuació de 54, que és tres més que el 2018.

Font: Edelman i Dircomfidencial / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...