Efectes del COVID-19 en el món de la Comunicació

LA PREMSA DE PROXIMITAT VENÇ EL CONFINAMENT

En un moment de crisi sanitària i social com l’actual, amb una ordre de confinament per aturar el contagi del coronavirus, els ciutadans tot just surten al carrer. I els que ho fan, abandonen l’enclaustrament, fonamentalment, per tres motius: treballar, anar a comprar i, com tenien per costum abans de l’esclat de virus, fer-se amb un exemplar del periòdic de proximitat de la zona. del diari. La premsa de proximitat, en quioscs, amb l’opció de repartiment a domicili, o gratuïta als establiments de queviures, continua amb el seu compromís amb els lectors i surt al carrer per analitzar no només l’evolució de l’estat d’alarma a nivell de país, sinó també amb col·lectius i experts locals. La gent vol estar informada de tot el relacionat amb el COVID19 i busquen en la premsa de proximitat totes les novetats que tenen lloc a la ciutat i a la comarca.

Les associacions de venedors de premsa expliquen que, en general, les vendes de premsa nacional i estatal han caigut, però la demanda de diaris i setmanaris  locals s’ha disparat exponencialment.

Impacte del virus en els editors

Segons Media-tics, a Espanya, destaca la paralització de la implementació del mur de pagament d’El País. El trànsit de les capçaleres tradicionals guanya avantatges sobre els nadius digitals. Els noticiaris de TVE disparen les seves audiències. Es lloa el bon funcionament de la distribució de la premsa, la seva disponibilitat als quioscos i la bona recepció dels subscriptors als seus domicilis. Nombrosos mitjans estan sortint en teletreball. Alguns mitjans tenen redactors positius en coronavirus. El mateix director d’eldiario.es, Ignacio Escolar, va anunciar que va donar positiu, amb símptomes lleus, i segueix treballant des de casa.

Espanya i Itàlia destaquen per un notable augment del seu trànsit On Line, que en el cas d’Itàlia ha arribat a una punta de el 70% d’increment. A Espanya Telefónica informa d’un alça del 40% del trànsit a la primera setmana de teletreball, amb una bona resposta de les infraestructures. El trànsit mundial d’Internet ha arribat a una punta rècord equivalent a dos milions de vídeos per segon, informa el francès Les Echos.

El coronavirus modifica el consum de mitjans

Més enllà dels símptomes físics que el coronavirus té en els individus, també és evident que està canviant el comportament dels consumidors. Concretament, sembla que el virus està canviant radicalment com és que la gent consumeix mitjans. D’acord a un estudi de Publicis Media, la situació de quarantena en alguns països està modificant els hàbits de la població. En concret, s’està incrementant l’interès en informació i notícies, així com d’entreteniment a la llar. Això últim, a través de canals com OTT, TV lineal i internet.

Els canvis en el consum de mitjans no són iguals en tota la població. Entre els nens i joves, el consum de TV ha augmentat de forma significativa. De fet, gairebé s’ha duplicat. També hi ha un canvi interessant en xarxes socials. Les mencions del Covid19, al llarg de les principals plataformes de mercat, està creixent de forma exponencial. De fet, només en l’últim mes, el nombre de vegades que es parla de la malaltia va créixer en un 100 per cent. El coronavirus també paraltza les iniciatives de publicitat de moltes companyies, per evitar tacar la seva imatge.

Sempre segons l’estudi de Publicis, les xarxes socials a Espanya han generat 2’9 milions de mencions sobre el “coronavirus” des de l’1 de gener. Fins el 10 de març la mitjana de mencions diaris era de 42.000, però a l’analitzar únicament l’últim mes, la mitjana diària passa a 84.000 mencions, creixent exponencialment i coincidint amb els primers casos a Espanya. El major generador de contingut ha estat Twitter, aglutinant un 95% de les mencions i, clarament.

Es garanteix la distribució de premsa, però Correus no ho fa

El Departament d’Interior ha donat la instrucció de no interrompre la distribució de premsa impresa –ja sigui de pagament als punts de venda o gratuïta als comerços que poden obrir al públic–, ja que està considerada un “bé essencial”. Així ho ha comunicat la Secretaria de Difusió i Atenció Ciutadana de la Generalitat, davant la inquietud mostrada per alguns mitjans per saber si es pot distribuir amb normalitat davant les restriccions de mobilitat decretades per combatre el coronavirus.

Per tal de poder reforçar aquest servei, les empreses de distribució de publicacions integrades a la Unió de Distribuïdors Nacionals d’Edicions (UDNE) i en l’Associació Nacional de Distribuïdors de Publicacions (ANDP), han decidit dur a terme una sèrie de mesures amb caràcter extraordinari, davant la situació provocada pel coronavirus (COVID-19), amb l’objectiu de realitzar en les millors condicions possibles el subministrament de publicacions periòdiques i productes assimilats als punts de venda que continuïn oberts, i així donar el millor servei als el conjunt dels Editors.Els editors i distribuïdors agraeixen a tots els punts de venda la seva dedicació i generositat davant aquesta crisi, que servirà per recordar la importància social del servei públic que presten.

Malgrat tot, Correus ha suspès la distribució de premsa a domicili. Els mitjans d’informació han sol·licitat al Govern que es consideri urgentment el repartiment de publicacions periòdiques de premsa com un servei imprescindible i essencial. D’aquesta manera, es garantiria que tots els ciutadans tinguin cobert el seu dret a la llibertat d’informació de tots els ciutadans durant l’estat d’alarma.

L’estat d’alarma obliga els mitjans ha inserir les comunicacions que les autoritats considerin

El Reial decret pel qual el Govern espanyol ha declarat l’estat d’alarma per gestionar la crisi sanitària ocasionada pel coronavirus compta amb un article específic per als mitjans de comunicació, el 19. Aquest estableix que tant els mitjans públics com els privats “queden obligats a la inserció dels missatges, anuncis i comunicacions que les autoritats competents delegades, així com les administracions autonòmiques i locals, considerin necessari emetre”.

Segons recull Comunicació 21, el Pacte Internacional de Drets Civils i Polítics el Conveni Europeu de Drets Humans estableixen que “la protecció de la salut pot justificar la imposició de certes condicions o restriccions a l’exercici de la llibertat d’expressió, de manera excepcional i respectant sempre els principis de legalitat, necessitat i proporcionalitat”.

Font: Mediàtic/Àmbit d’estratègia

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *