30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El Col·legi de Periodistes demana condicions dignes per als periodistes locals de mitjans públics i obvia els privats

Els mitjans de proximitat són imprescindibles per acostar a la ciutadania el dia a dia dels pobles i ciutats, i contribueixen de manera insubstituïble a l’enfortiment de la democràcia. Ara que els ajuntaments comencen un nou mandat, el Col·legi de Periodistes vol recordar la necessitat que els consistoris facin passes decidides per a garantir l’estabilitat i la independència dels mitjans públics municipals. Els pròxims quatre anys el nous ajuntaments tenen molta feina per endavant, però no poden menystenir ni oblidar el sector de la comunicació, ni deixar-ho per més tard. És urgent que facin les reformes que exigeix la Llei de la Comunicació Audiovisual de Catalunya.

Comunicat del Col·legi de Periodistes de Catalunya:

“El Col·legi de Periodistes de Catalunya reclama respecte,  independència i condicions dignes per als periodistes dels mitjans locals. No hi ha excuses per a no fer les reformes pendents als mitjans de comunicació municipals.

Celebrem que els darrers anys, hagin estat molts els municipis que han aprofitat per avançar cap a una major professionalització i independència: aprovant reglaments, contractes programa, estatuts de redacció, creant consells professionals i escollint els seus directius amb concursos públics en base a mèrits professionals. Ara bé, encara són massa els municipis que han d’aprovar i, sobretot, desenvolupar els seus reglaments, tal i com estableix la Llei 22/2005 (articles 32, 33 i 34). I la llei ja té 14 anys de vida!. Aprovar reglaments i deixar-los al calaix no és suficient, s’han de desplegar.

Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya tenim clar que No es pot perdre més temps. Cal que els ajuntaments que encara no ho han fet posin les eines perquè els mitjans públics de proximitat siguin viables econòmicament i independents políticament. Només així podran complir plenament la seva missió. Són un servei indispensable en democràcia. La millor garantia de la pluralitat és la professionalitat.

Per això, des de la junta de govern del Col·legi, reclamem als nous ajuntaments que no donin més excuses i dotin els mitjans municipals d’eines imprescindibles com: Estatuts de Redacció, Consells Professionals, Contractes Programa i que escullin els seus directius en base a criteris exclusivament professionals.

Els professionals dels mitjans públics han de poder treballar amb independència i estabilitat. Per ells, però sobretot per servir els ciutadans i ciutadanes dels 947 municipis de Catalunya. Mereixen uns mitjans públics a l’alçada. Des del Col·legi de Periodistes, estenem la mà als nous alcaldes i alcaldesses i al conjunt dels regidors i regidores, per fer-ho possible.

No hi ha excuses per no fer els deures pendents que, malauradament, encara són molts. Aprofitem l’estiu i encarem el setembre amb energia renovada per a garantir l’autonomia i estabilitat dels mitjans locals que la ciutadania mereix.”

I els mitjans privats?

Alguns directius de mitjans de proximitat privats no estan satisfets amb la nota del CPC ja que margina totalment els greuges que moltes corporacions municipals mantenen de fa anys i panys amb els mitjans de comunicació –de pagament o gratuïts- que lluiten desigualment contra una competència deshonesta i abusiva. Ja fa anys, un estudi presentat a la Generalitat denunciava aquesta competència indigne, que capgira el mercat publicitari a més de fer ús de l’erari públic per a l’edició de les seves publicacions. Malauradament, el Col·legi únicament dóna suport al mitjà local públic, quan hom sap de la importància i la fortalesa a Catalunya dels mitjans de proximitat, associats a l’AMIC i l’ACPC, amb estudis anuals transparents i decisius per mostrar el seu potencial, cada vegada més reconegut pels lectors.

Per Mediàtic/Àmbit d’Estratègia – El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...