25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El Congrés Mundial de Mitjans de Comunicació pren les publicacions a internet com un dels punts fonamentals

De dilluns a dimecres d’aquesta setmana, Washington ha acollit el Congrés Mundial de Mitjans de Comunicació, que organitzava WAN-IFRA, l’Associació Mundial de Periòdics i Editors de Notícies, i que ha reunit alguns dels principals professionals del sector i de mitjans tan destacats com The Washington Post, The New York Times, AFP, Usa Today… Des de com ha d’abordar la premsa generalista “la senda del creixement” fins a com publicar notícies per «wearables», és a dir, dispositius com els smartwatches.

Per descomptat, també es va fer un repàs a la situació de la Premsa en l’últim any i a les tendències en el sector a tot el món, i es van abordar les mesures de protecció i prevenció que han de prendre els periodistes davant els atacs als mitjans.

El món digital va assumir bona part de les ponències, des de com la compra programàtica de publicitat ha canviat per complet la publicitat en línia, fins a la segmentació com a clau dels continguts digitals passant per les denominades redaccions multiplataforma, en les que, amb un nombre cada vegada més reduït de periodistes, s’ha de treballar per a tots els dispositius possibles.

Un dels moments més interessants es va viure durant la conversa entre Martin Baron, redactor executiu de The Washington Post, i Maria Ressa, cofundadora i redactora executiva de l’startup filipina Rappler. Preguntat per Ressa, Baron va abordar la possibilitat que tenen actualment els periodistes de conèixer el nombre de lectors que llegeixen els seus articles en els mitjans digitals, des de quin tipus de dispositius entren, des d’on, quan, quant temps passen en cada pàgina o, fins i tot, saber si des de la seva informació han abandonat la publicació o han seguit llegint altres informacions.

Així, ha explicat que els reporters de The Washington Post reben aquest tipus dades per conèixer millor als seus lectors, analitzar-los i, al mateix temps, aprendre a divulgar les seves històries a través dels seus perfils els a les xarxes socials, de tal manera que, paral·lelament a la vida que una notícia té en el mitjà en què s’ha publicat, les notícies segueixen una altra vida a través de Twitter o Facebook.

Malgrat això, Baron també va assegurar que aquest tipus d’informació cal valorar-la en la seva justa mesura i que els periodistes no s’han obsessionar tampoc amb «satisfer» als seus lectors, ja que es corre el risc d’abandonar certes normes bàsiques del periodisme si només es busquen les xifres. En qualsevol cas, sí que va insistir en què el periodista actualment té una capacitat de crear les seves pròpies audiències que abans no tenia.

Pel que fa al moment actual de la professió, Baron va assenyalar que és un error pensar que el moment present no és bo per als periodistes. De fet, ha assegurat que els periodistes joves amb inquietuds digitals tenen oportunitats laborals, ja que són necessaris professionals capaços, d’una banda, de mantenir el nivell de qualitat dels mitjans, i, al mateix temps, d’aprofitar les oportunitats que internet ofereix.

Bon moment pels mitjans de proximitat

Terry J. Kroeger, president de BH Media Group, que està present en més de setanta diaris regionals dels Estats Units, ha subratllat que hi ha un “gran futur” en nous negocis, de manera singular en els mitjans de proximitat. “Estarem en qualsevol format que vulguin els nostres lectors”, ha recalcat al mateix temps que també va alertar del risc de donar per mort massa aviat al paper.

Per la seva banda, Antonio Caño, director del diari El País, va referir que l’objectiu del Congrés és discutir sobre el repte comú d’adaptar als mitjans al periodisme digital. En aquest sentit, les primeres sessions de debat es van centrar en els desafiaments que imposa el desenvolupament d’Internet, tot recollint que “el canvi més gran” en els últims anys ha estat reconèixer que el periodisme en línia és un “mitjà diferent” que “requereix la seva pròpia manera de comunicació”. No obstant això, es va argumentar que davant l’evolució d’un món que busca d’instantaneïtat i en el qual es premia la immediatesa de les xarxes socials, els mitjans tradicionals han de mantenir l’estil que sustenta la seva marca i la seva serietat. Altrament, la base de lectors es perdria. “Ser professional en l’exercici periodístic, ens va recordar Baron, és una necessitat” i va defensar que els periodistes són els més capacitats per a “excavar profund” darrere dels fets.

El Congrés Mundial de Mitjans Informatius va acabar abans d’ahir, dimecres. Podeu obtenir més informació en aqust link: http://www.wan-ifra.org/congress_blog

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...