El consumidor té reserves davant les institucions, els governs i les empreses i necessita estats de confiança

Les empreses estan més exposades que mai a l’escrutini de les seves audiències. En una època on un simple tweet pot ser capaç d’arruïnar reputacions creades durant anys i on el consumidor cada vegada té més reserves davant les institucions, els governs i les empreses, es necessiten crear estats de confiança que afavoreixin relacions duradores amb empreses i clients. La desconfiança és una de les sensacions dominants en la societat d’aquest segle. Un context que té el seu origen en la inestabilitat social i econòmica o els canvis polítics, entre d’altres; un efecte que també afecta la relació entre marques i consumidors.

Sota aquest problema, l’última edició de l’Ipsos Reputation Council ha reunit 154 experts de comunicació de 20 països per conèixer l’estat de la reputació empresarial avui dia i explorar quins són els reptes als quals s’enfronten. S’ha intentat esbrinar si existeix una crisi de confiança en les empreses i el 59% dels experts participants en l’estudi ha dit que no. Però en realitat no es pot generalitzar, ja que els nivells d’apropament a les empreses varien en funció dels països, i fluctuen també entre les diferents generacions i els seus interessos.

Aleshores, quina és la importància de la reputació dins d’una companyia? El 85% dels professionals té clar que impacta directament en el seu compte de resultats, sobretot pel que fa a la preferència dels consumidors per una o altra marca, el suport dels grups d’interès, o la lluita pel talent. Tot ells són factors que varien segons la reputació, i que en última instància porten a l’èxit comercial.

Tenir clar qui és una veu autoritzada per parlar sobre l’empresa és fonamental a l’hora de controlar el missatge i la forma en què es transmet. El 82% afirma que els empleats de la companyia són els ambaixadors més importants de la marca, i el seu paper és fonamental per a la construcció de la reputació

Per això, els professionals del sector de la Comunicació han de posar en marxa estratègies que generin sentiment de pertinença i corporativisme en els treballadors. Cada persona és un mitjà de comunicació en si mateix, i això s’ha de treballar amb especial afany amb els empleats, perquè són ells els primers i més importants portaveus de l’empresa.

Què preocupa més als comunicadors?

Ara bé, què li treu la son als professionals de la comunicació? Fa anys la informació era fàcilment controlable. A dia d’avui, la informació ve d’arreu i arriba a tots els racons. Per aquest motiu els professionals de la comunicació han d’assumir el seu nou paper de catalitzadors i saber enfrontar-se a un consumidor molt més informat i empoderat.

També s’enfronten a desafiaments a nivell intern, perquè els experts en comunicació han de fer entendre dins de la seva organització la importància de la seva tasca a l’hora de prendre decisions corporatives. O el que és el mateix, que el corporatiu i el negoci són el mateix. I que no hi ha diferència entre la comunicació corporativa i l’experiència real de l’usuari.

L’entorn polític incert i la pèrdua d’harmonia en la societat està impactant en les companyies, que han de trobar el seu lloc en aquest context per no perdre credibilitat ni confiança en el públic. L’arribada i expansió de les fake news suposen, a més, un nou repte per als professionals. El problema de la credibilitat està de més d’actualitat que mai, i fer que els missatges que s’envien siguin creïbles és un dels reptes més grans del sector.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia – (Infografia: Ipsos) – El Butlletí de l’AMIC 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *