30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El futur dels mitjans: El Govern reservarà un percentatge dels anuncis institucionals per a mitjans locals

El sector dels mitjans de comunicació està immers en una travessa del desert en la qual, en els últims cinc anys, ha perdut el 46% del total de la inversió a l’Estat. Aquesta crisi està afectant especialment els mitjans catalans. Així, si la quota de publicitat als mitjans de fora que arriben a Catalunya ha caigut un 28,2%, en el cas de mitjans catalans la davallada ha estat del 47,4%. Són dades presentades pel consultor Enric Yarza, de Media HotLine, en el marc del primer Fòrum de la Comunicació organitzat pel Consell de l’Audiovisual Català (CAC).

Les previsions d’Yarza són que aquest 2013 també sigui de caiguda publicitària, a l’entorn d’un 11% o un 12%, sempre que el quart trimestre funcioni bé. I considera que el 2014 la crisi de la publicitat podria aribar al seu mínim. Entre els subsectors que considera especialment actius a curt i mitjà termini hi ha la salut, les assegurances, l’automoció (lligada al cotxe elèctric) i les energies renovables.

El segon ponent era Philip Fürst, directiu de Zenith Media, que va aportar la visió de les centrals de mitjans que fan d’intermediàries entre marques i mitjans. “La publicitat offline segueix sent bona per a la notorietat i la creació de marca, mentre que l’online es focalitza més cap a la generació de respostes”. Fürst va explicar (com recollia el diari Ara) que, en el context actual, molts productes prioritzen la venda per sobre de la creació de marca.

Compromís local i comarcal

La jornada, a la qual van assistir prop de 150 persones vinculades al sector dels mitjans, va comptar també amb la participació del secretari general de Comunicació, Josep Martí, que va fer un anunci en relació a la publicitat institucional. El seu departament està treballant actualment en la modificació de diverses lleis i una mesura que es vol aplicar és auto-obligar la Generalitat a reservar un percentatge tancat de la seva inversió en publicitat institucional als mitjans de proximitat. Actualment, el redactat de la llei diu que ho ha de tenir en compte, però no fixa cap quota ni obligació concreta respecte a això. Aquest discurs el va repetir davant l’auditori de l’assemblea de l’Associació Catalana de la Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals, que es va fer divendres passat a Cambrils.

Tenint en compte que el pes del sector de proximitat es calcula en un 20%, aproximadament, i considerant que la Generalitat dedica uns 9 milions d’euros anuals a publicitat institucional, d’això se’n derivaria una reserva de prop de dos milions d’euros per a premsa en paper, digitals, ràdios i televisions locals i comarcals (i aquí, sorpressivament, Martí hi va incloure també les publicacions especialitzades, no pas d’informació general, amb la qual cosa el 20 per cent de pes específic anunciat no quadra i, per tant, si és així, la premsa de proximitat veurà reduïda la publicitat anunciada).

Martí va defensar, finalment, que, mentre duri aquesta conjuntura, les ràdios públiques puguin seguir finançant-se a través de la publicitat, tot i la pressió de les privades perquè s’apliqui el precepte que es va introduir a l’última reforma de la llei de l’audiovisual català, en la qual es determinava que la publicitat a les emissores públiques ha de tendir a zero.

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...