28/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El gran repte de la premsa: reduir al mínim les seves tirades i no perdre influència ni valor comercial

Dins de la sèrie de línies en què està treballant la premsa per superar la profunda crisi de model en la qual està immersa, es troba la de reduir les seves tirades al mínim i deixar només l’indispensable per migrar tota la resta dels esforços a internet. Estem parlant del vell interès dels editors de crear productes ‘premium’ amb moltes pàgines d’opinió i realment dirigits als fidels de la premsa que, a més, haurien de coincidir amb personatges realment influents.

En aquesta línia de treball, la idea és aportar la tirada estrictament necessària i treure-la de llocs i províncies més allunyades -on només hi hauria d’haver premsa local- i centrant-se estrictament a les capitals de província. La cobertura geogràfica es completaria amb internet i les noves tecnologies. Estem parlant d’un model similar al dels EUA on hi ha grans diaris locals i regionals, però gairebé cap a nivell nacional.

Aquesta estratègia estalviaria molts diners en distribució, en paper, en tinta i en definitiva, permetria estalviar un elevat cost en delegacions, que pràcticament han desaparegut per la gran premsa en els últims dos anys. Aquest nou eix de distribució, centrat en grans capitals i en el cas dels quatre grans només en informació d’interès ‘nacional’, també encaixaria una migració cap a continguts més reposats i d’anàlisi, centrant la immediatesa fonamentalment a Internet.

Tanmateix, aquest pas és difícil de donar i té fonamentalment dues traves: la primera és la pèrdua de valor comercial dels diaris. Un diari nacional precisament té l’avantatge enfront dels seus competidors locals d’aportar una major cobertura als seus anunciants, que a més poden ser locals o nacionals. És per això que si desapareix la part regional, es podria perdre un important nombre d’anunciants locals, però també nacionals que ja no pagarien tant per anuncis que potencialment veurà menys gent.

Aquesta pèrdua de cobertura comercial aniria necessàriament unida a la pèrdua d’influència. La lògica numèrica indica que com més diaris es venguin més gran és la influència. Aquesta nova forma de veure la premsa indicaria que no importa quants et vegin, sinó qui et veu realment i si aquests tenen pes en les decisions o poden realment influir. Aquest és, precisament, el repte dels departaments comercials dels diaris: convèncer als anunciants que la seva distribució reduïda al mínim pot ser tant o més atractiva que la seva actual oferta comercial.

Per PR Prensa / El Butlletí de l’ACPG

(Foto: Huellalince)

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...