El mercat de la publicitat en línia de la UE: els ingressos no estan garantits

El Departament d’Informació de Mercats de l’European Audiovisual Observatory  proporciona una anàlisi estadística i econòmica de les tendències de cinema, televisió, vídeo i internet a Europa. També proporciona informació sobre els modes de finançament d’aquests diferents sectors. Ara mateix acaba d’actualitzar l’estudi sobre el mercat de la publicitat en línia a la Unió Europea.

Aquest informe ofereix una visió general de les últimes novetats realitzades el 2016 i el 2017 al mercat de publicitat en línia d’Europa. Presenta els reptes de la publicitat programàtica. La introducció també inclou un resum de l’evolució del mercat europeu de publicitat 2011-2016 (tots els mitjans de comunicació).

L’estudi conclou que són només dues de les diverses novetats les que afectaran encara més el mercat publicitari, tant en línia com fora de línia. A mesura que avança la tecnologia, noves innovacions com la introducció de la Intel·ligència Artificial; el canvi cap a la informàtica en núvol; l’augment de l’adopció de la realitat virtual i augmentada pels consumidors; i l’aparició d’automòbils que condueixen a si mateixos, que permeten alliberar el temps i l’atenció dels conductors, veuran la intensificació de la competència pels pressupostos publicitaris. Els ingressos publicitaris ja no estan garantits en un ecosistema on els jugadors tradicionals i digitals competeixen pels mateixos pressupostos de publicitat. Els actors audiovisuals ja són conscients d’això; només el futur dirà si gestionen o no una transició exitosa.

En el món físic i analògic, limitat per l’escassetat de recursos (tècnics, com ara freqüències i continguts), el poder prové del control de l’oferta d’aquests recursos. En el món digital, on el contingut és abundant i les opcions d’entreteniment gairebé il·limitades, el poder prové del control de la demanda. De moment, només un grapat de jugadors controlen la demanda (de contingut digital) que existeix entre grans parts de les nostres societats. Amb efectes de xarxa i externalitats, costos de distribució i transacció propers a zero i un resultat “guanyador”, l’estat d’equilibri del mercat digital de publicitat en línia podria ser el d’un oligopoli.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació-Mediàtic / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *