25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El mercat de la publicitat en línia de la UE: els ingressos no estan garantits

El Departament d’Informació de Mercats de l’European Audiovisual Observatory  proporciona una anàlisi estadística i econòmica de les tendències de cinema, televisió, vídeo i internet a Europa. També proporciona informació sobre els modes de finançament d’aquests diferents sectors. Ara mateix acaba d’actualitzar l’estudi sobre el mercat de la publicitat en línia a la Unió Europea.

Aquest informe ofereix una visió general de les últimes novetats realitzades el 2016 i el 2017 al mercat de publicitat en línia d’Europa. Presenta els reptes de la publicitat programàtica. La introducció també inclou un resum de l’evolució del mercat europeu de publicitat 2011-2016 (tots els mitjans de comunicació).

L’estudi conclou que són només dues de les diverses novetats les que afectaran encara més el mercat publicitari, tant en línia com fora de línia. A mesura que avança la tecnologia, noves innovacions com la introducció de la Intel·ligència Artificial; el canvi cap a la informàtica en núvol; l’augment de l’adopció de la realitat virtual i augmentada pels consumidors; i l’aparició d’automòbils que condueixen a si mateixos, que permeten alliberar el temps i l’atenció dels conductors, veuran la intensificació de la competència pels pressupostos publicitaris. Els ingressos publicitaris ja no estan garantits en un ecosistema on els jugadors tradicionals i digitals competeixen pels mateixos pressupostos de publicitat. Els actors audiovisuals ja són conscients d’això; només el futur dirà si gestionen o no una transició exitosa.

En el món físic i analògic, limitat per l’escassetat de recursos (tècnics, com ara freqüències i continguts), el poder prové del control de l’oferta d’aquests recursos. En el món digital, on el contingut és abundant i les opcions d’entreteniment gairebé il·limitades, el poder prové del control de la demanda. De moment, només un grapat de jugadors controlen la demanda (de contingut digital) que existeix entre grans parts de les nostres societats. Amb efectes de xarxa i externalitats, costos de distribució i transacció propers a zero i un resultat “guanyador”, l’estat d’equilibri del mercat digital de publicitat en línia podria ser el d’un oligopoli.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació-Mediàtic / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...