25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El món de la premsa segueix sent de paper: genera el 92,5% dels ingressos globals

Nou anys després que es realitzés el primer presagi sobre la fi de la premsa en paper,  el sector segueix sent majorment imprès. Més que una interpretació, es tracta de la instantània a nivell global que reflecteix l’última edició de l’informe  World Press Trends, publicat per l’associació de diaris WAN-IFRA.

Algunes de les dades que permeten sostenir la validesa d’aquesta conclusió és que el 2016 hi va haver més de 2.700 milions de lectors de diaris impresos a tot el món. Mentre que d’una banda aquesta dada  representa una mica més del 36% de la població mundial, d’altra dobla el nombre de persones que va utilitzar Internet per consultar mitjans digitals (1.300 milions d’usuaris únics). Però, al mateix temps, assenyala que en aquells mercats més desenvolupats el consum de plataformes digitals ja és superior al de mitjans impresos.

Segons l’esmentat informe, en l’any 2015 (últimes dades completes) els diaris van generar uns ingressos totals de prop de 168.000 milions de dòlars, fet que suposa una caiguda del 2% respecte a l’any anterior. No obstant això, aquest volum de facturació permet donar feina a 2,9 milions de persones a tot el món, el que converteix els diaris i revistes en la tercera indústria cultural més gran, tot i els milers de llocs destruïts en els últims temps.

Tot i que la crisi del sector de la premsa i l’auge de la tecnologia han propiciat que les últimes generacions hagin crescut sense l’hàbit d’anar al quiosc,  la tendència del mercat de la premsa evidència que el paper segueix atraient l’atenció dels lectors. Com a mostra d’això, d’aquesta xifra total, 89.000 milions de dòlars es corresponen amb el negoci de la circulació, és a dir un 53%, mentre que els 78.800 milions restants van procedir de la via publicitària.

La interpretació, tot i que lliure, és que malgrat les dificultats per captar nous lectors, aquests segueixen sostenint el negoci mundial de la premsa, si bé la tendència convida a pensar que aquesta situació canviarà en un parell d’anys. I ho farà de manera irreversible si el sector digital no és capaç de despertar l’interès pel pagament dels continguts. Un problema que  afecta el mercat espanyol, on els principals grups editors estan aconseguint compensant les caigudes en la premsa gràcies als ingressos digitals.

Ara bé, on es remarca el veritable pes que té el paper és en el repartiment entre facturació impresa i digital. En aquest sentit,  les edicions impreses van aportar 155.000 milions de dòlars en 2015. O el que és el mateix, el 92,5% del negoci a tot el món, enfront dels 12.300 milions que van generar les versions en línia (7,5%). No en va, pel que fa a la publicitat l’entorn digital representa ja una mica més del 25% de la xifra total.

Malgrat aquesta representativitat, les caigudes en el negoci del paper hi són, en algunes regions més grans que en altres, i resulta lògic pensar que en molts casos no es recuperarà. Així, l’única regió en la qual s’ha experimentat un creixement en la circulació de diaris durant els darrers anys ha estat l’Àsia, un 7,8% el 2015 i un 38,6% en l’acumulat des de 2010.

Les dades asiàtiques contrasten amb les registrades a Oceania, on va caure un 6,1% el 2015 i un 28,7% en l’últim lustre, i Europa, 4,6% i 19,2% de descens, respectivament. A Amèrica del Nord la reducció va ser una mica més moderada, del 2,4% d’un any a l’altre i del 10,9% en l’acumulat.

Aquest informe anual de WAN-IFRA recopila informació de més de 70 països que representen en conjunt més del 90% del negoci mundial de la premsa. Les dades amb què es confecciona aquest estudi procedeixen de dotzenes d’associacions periodístiques de diferents països i de sis font més: l’informe Global Entertainment and Media Outlook: 2016-2020 de PwC, Zenith, Ipson, comScore, Pew Research Center i la UIT.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació i WAN / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...