El món digital impacta en els mitjans

 

Les tecnologies digitals modifiquen els models d’ingressos dels mitjans. Un 40% dels mitjans disposa ja d’una app mòbil, el doble que fa dos anys. L’ús de les apps de pagament per contingut ha augmentat un 30% des de 2012. No obstant això, només 20% dels mitjans de comunicació obté més ingressos al canal online que al canal tradicional. Pel 64% dels enquestats, els mitjans tradicionals continuen tenint més prestigi que els mitjans digitals. En la percepció popular, els mitjans online registren ja més audiència que els convencionals.

D’altra banda, la situació econòmica dels mitjans de comunicació continua sent complicada. Només un 36% dels enquestats a nivell global opina que aquest any augmentaran els ingressos del seu mitjà. Pel que fa a la grandària de la plantilla, en tots els estats, excepte Alemanya, la norma general són les retallades.

L’estudi Periodisme Digital 2013, realitzat per  Canela PR  en col·laboració amb Oriella, assenyala que els periodistes utilitzen els mitjans socials per trobar notícies, però segueixen donant més importància a les fonts de confiança, als seus contactes.

Enmig del canvi tecnològic, sobreviu l’ètica del periodista

L’estudi també afegeix que els periodistes utilitzen els mitjans socials per trobar notícies, però segueixen donant més importància a les fonts de confiança, als seus contactes.

El 51% dels periodistes reconeix que busca noves històries en microblocs com Twitter,  però només quan ja coneix la font que està darrere d’elles. Quan no coneix a aquesta font, l’ús d’aquests mitjans cau a la meitat, el 25%. Per contra, el 59% dels enquestats assegura que troba noves notícies a “converses amb experts del seu sector.”

Les fonts en les que més confiança tenen els periodistes són els acadèmics i altres experts, dels que es fien el 70% dels comunicadors, els experts tècnics de les empreses (63%), i els analistes (49%). Els presidents de les empreses mereixen la confiança de només el 41%.

Les fonts menys fiables són els polítics, les agències de comunicació, els responsables de màrqueting i els community manager: tots generen més desconfiança que confiança entre els periodistes.

L’actitud dels periodistes davant la realitat digital

Malgrat tants canvis, l’estudi confirma que els periodistes segueixen sent optimistes respecte al seu treball. El 35% considera que els mitjans digitals han millorat la qualitat del seu periodisme en els últims dos anys.

 Gairebé un terç (32%) té dificultats per mantenir-se al dia amb les novetats de les xarxes socials.

 La creixent importància dels mitjans digitals afecta directament les condicions de treball dels periodistes. Un 46% dels enquestats assenyala que ha de produir més continguts, enfront del 40% de l’any passat. La revolució del content al web és imparable.

La nova realitat dels mitjans

Robin Grainger, director de la Xarxa d’Agències de Relacions Públiques Oriella, assenyala: “L’estudi suggereix que 2013 és un any decisiu per als mitjans de tot el món. La creixent prioritat de la informació digital, el vídeo, les notícies en temps real, el contingut mòbil i el periodisme ciutadà exemplifiquen el que hem anomenat “La nova realitat dels mitjans”. A mesura que aquestes tendències s’acceleren, estan canviant les regles del joc per als mitjans de comunicació i els periodistes.”

 Deborah Gray, directora de Canela PR, afegeix: “Podem arribar a una polarització de la producció periodística. En un extrem, les notícies breus tipus ‘tuit’ oferiran una cobertura gairebé en temps real dels esdeveniments en format imprès i en vídeo, optimitzada per a pantalles petites. En l’altre, trobarem peces de periodisme d’investigació més extenses. El periodisme “breu però més ràpid” també pot donar més visibilitat als mitjans (i per tant un major trànsit) en els resultats de cerca, lectors de notícies i agregadors socials com Flipboard i Pulse News. “Dades interessants que reforcen els 10 manaments d’un Content Site.

 De Tu Marca, Luis Maram / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google