30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El nou estudi d’audiències EGM Baròmetre Catalunya es presenta als editors de proximitat

Els editors de la premsa catalana de proximitat i els editors de revistes van assistir a la presentació de l’EGM Baròmetre Catalunya, que es va fer al Col·legi de Periodistes de Catalunya per a l’ACPG i APPEC i a la seu de Premsa Comarcal per a l’ACPC. L’EGM Baròmetre Catalunya és el nou estudi que des de 2013 mesura les audiències dels mitjans a Catalunya després de la desaparició, com a tal, del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura. 

L’EGM Baròmetre Catalunya es fa d’acord amb l’AIMC (Associación para la Investigación de Medios de Comunicación), impulsora a tot l’estat de l’EGM (Estudio General de Medios). La presentació va tenir com a objectiu que les publicacions catalanes de proximitat i els editors de revistes poguessin conèixer de primera mà el treball que s’està fent des de Catalunya en la mesura de les audiències, en col·laboració amb l’AIMC, i a més a més donar a conèixer el calendari d’onades (dades) de l’any que som.

La propera onada que es donarà a conèixer serà la del mes d’abril i en ella es faran palesos alguns canvis: aspectes de la metodologia, reducció del nombre d’enquestes, etc. Tot plegat farà que les dades siguin diferents a com les coneixem fins ara. Veiem algun detall:

Els mitjans de proximitat catalans, dins l’òrgan de govern de l’AIMC.- En el pla institucional, l’acord assolit entre Fundacc i AIMC per a la creació de l’EGM Baròmetre Catalunya ha comportat que, des de 2013, els mitjans de proximitat estiguin representats a través de la fundació a la junta directiva de l’AIMC, el seu principal òrgan de govern, que es reuneix amb periodicitat mensual.

L’audiència dels mitjans de proximitat, dins la base de dades de l’AIMC.- Els resultats de l’EGM Baròmetre Catalunya estan integrats dins la base de dades de EGM impulsat per l’AIMC, la principal font utilitzada per les agències de mitjans per a la planificació publicitària (tots els suports, excepte televisió) i de total consens en el sector. Això permet un accés més fàcil dels planificadors a les dades de proximitat. 

La base de dades de l’EGM, desenvolupada i preparada per a la planificació de proximitat.- Com a conseqüència de l’acord Fundacc-AIMC, a partir de la primera onada 2014 (que es publicarà el 22/4/14), la base de dades de l’EGM incorporarà, de manera excepcional i per al territori català, la nova funcionalitat de filtrar els resultat per unitats territorials inferiors a província a Catalunya (les comarques), afavorint també en aquest sentit la planificació de proximitat.

La presentació va ser a càrrec del director general de FUNDAC (institució impulsora del Baròmetre), Joan Sabaté; i hi van assistir, amb d’altres editors, el president de l’ACPG, Alfons Udina; el president de Premsa Comarcal/ACPC, Carles Ayats, i el vicepresident de l’APPEC, Antonio Medina. Durant la presentació es van donar a conèixer les especificitats tècniques de l’EGM Baròmetre Catalunya, les diferències metodològiques respecte l’antic Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, els resultats d’audiències dels mitjans de l’ACPG i l’APPEC obtinguts durant el 2013 i el desenvolupament de l’estudi durant el 2014.

Ara és moment de reflexió per a les publicacions associades a les tres entitats esmentades. Hi ha opinions que s’inclinen per veure que el nou Baròmetre és més EGM que Baròmetre -fins i ha qui diu que és “pur EGM”-, amb totes les càrregues negatives que en el seu moment varen impulsar a fer una cosa diferent a Catalunya perquè l’estudi de l’AIMC no deixava una foto prou enfocada de les publicacions de proximitat. Curiosament, la gran premsa només creix en enquestes allà on les publicacions locals i comarcals no hi són presents.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...