27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El Parlament demana transparència en la publicitat institucional i en les subscripcions als mitjans

El ple del Parlament ha aprovat una moció que insta el Govern a vetllar per la màxima transparència en l’accessibilitat a les dades sobre subvencions, publicitat institucional i subscripcions que reben els mitjans privats, i també a garantir que aquests compleixen amb certs requisits per poder optar tant als ajuts com als anuncis. La moció ha estat presentada per la CUP i ha rebut esmenes de Junts pel Sí i Catalunya Sí que es Pot.

El text es divideix en tres punts. El primer reclama la màxima transparència en les dades sobre els ajuts amb què es beneficien els mitjans, i insta el Govern a publicar la quantitat que ha rebut cadascun d’ells en concepte de publicitat institucional durant el període 2007-2016, així com el número de subscripcions que mantenen els diferents departaments i empreses públiques de la Generalitat amb cada mitjà. Aquest és l’únic punt que ha estat aprovat per unanimitat.

El segon punt de la moció demana garantir que els mitjans que accedeixen tant a les subvencions com a la publicitat institucional compleixen les següents condicions:

Compleixen la Llei d’igualtat efectiva de dones i homes, que en l’apartat 25 especifica les obligacions dels mitjans en la matèria. Respecten els drets laborals dels seus treballadors i apliquen un conveni digne; respecten els drets professionals, gaudint d’estatut de redacció o estatut professional, compleixen els respectius codis deontològics professionals, i fan públiques les condicions econòmiques dels seus col·laboradors, es comprometen a acceptar la publicitat institucional de totes les campanyes que porta a terme el Govern, també les relacionades amb “comunicar tot allò necessari per al bon funcionament del referèndum del proper 1 d’octubre”. Indiquen tant en les edicions escrites com les digitals que en la viabilitat del mitjà hi col·labora la Generalitat a través de les subvencions.

D’aquests cinc apartats, el quart ha estat aprovat amb els vots a favor de JxSí i CUP, l’abstenció de CSQEP i el vot contrari de Ciutadans, PSC i PP. La resta han rebut el vot favorable de tots els grups excepte del PP, que hi ha votat en contra.

Finalment, el tercer punt insta el Govern a redactar i fer públiques les mesures del punt anterior en un codi de bones pràctiques i obligacions dels mitjans que reben diners públics, i que s’incorporin en el proper acord marc de serveis de gestió i inserció de publicitat institucional. Aquí han votat a favor els diputats de JxSí i CUP, s’han abstingut els de CSQP, i han votat en contra els de Cs, PSC i PP. (

Per AEC / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...