25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El periodisme té un problema central: Com combatre la Síndrome de Shiny Things

Segons Julie Posetti, el periodisme s’ha obsessionat amb la innovació dirigida per la tecnologia i ha de reorientar-se en enfocaments estratègics per a la narració de contes, el compromís de l’audiència i el desenvolupament empresarial, segons el seu nou informe per a l’Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme.

L’informe, Cap a un model sostenible de la innovació del periodisme en una era de canvi perpetu, és la primera investigació publicada al Projecte d’Innovació de Periodisme, que dirigeix el mateix professor Posetti a la Universitat d’Oxford (el projecte està finançat pel projecte de periodisme de Facebook).

Segons aquesta investigació, el periodisme té un problema central. Aquest problema va ser diagnosticat com “Síndrome de Shiny Things” pel veterà periodista nord-americà Kim Bui, que va dir que “s’aparta de la narració de fets, i s’arrisca a oblidar qui som. Aquest és el repte més gran”.

Alguns exemples de la manifestació de “Síndrome de Shiny Things” inclouen la fixació amb intel·ligència artificial (AI), realitat virtual (VR), informes automàtics (AR) i confiança excessiva en les plataformes socials per a la distribució. La cura suggerida en l’informe suposa un canvi conscient pels editors de notícies de ser impulsats per la tecnologia en els seus esforços d’innovació, cap a un enfocament proactiu centrat en l’audiència, conscienciat per negocis i amb tecnologia.

En l’informe es diu que l’única constant del periodisme contemporani és el canvi, i la innovació és fonamental per a la supervivència de la indústria de la informació. Però, com ho demostra l’informe, els principals professionals temen que una recerca implacable de la innovació impulsada per la tecnologia sigui gairebé tan perillosa com l’estancament. A falta d’una estratègia i pràctica reflexionadora, l’experimentació ad hoc, frenètica i sovint a curt termini és poc probable que condueixi a la innovació sostenible o al progrés real.

Font NiemanLab / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...