El periodisme té un problema central: Com combatre la Síndrome de Shiny Things

Segons Julie Posetti, el periodisme s’ha obsessionat amb la innovació dirigida per la tecnologia i ha de reorientar-se en enfocaments estratègics per a la narració de contes, el compromís de l’audiència i el desenvolupament empresarial, segons el seu nou informe per a l’Institut Reuters per a l’Estudi del Periodisme.

L’informe, Cap a un model sostenible de la innovació del periodisme en una era de canvi perpetu, és la primera investigació publicada al Projecte d’Innovació de Periodisme, que dirigeix el mateix professor Posetti a la Universitat d’Oxford (el projecte està finançat pel projecte de periodisme de Facebook).

Segons aquesta investigació, el periodisme té un problema central. Aquest problema va ser diagnosticat com “Síndrome de Shiny Things” pel veterà periodista nord-americà Kim Bui, que va dir que “s’aparta de la narració de fets, i s’arrisca a oblidar qui som. Aquest és el repte més gran”.

Alguns exemples de la manifestació de “Síndrome de Shiny Things” inclouen la fixació amb intel·ligència artificial (AI), realitat virtual (VR), informes automàtics (AR) i confiança excessiva en les plataformes socials per a la distribució. La cura suggerida en l’informe suposa un canvi conscient pels editors de notícies de ser impulsats per la tecnologia en els seus esforços d’innovació, cap a un enfocament proactiu centrat en l’audiència, conscienciat per negocis i amb tecnologia.

En l’informe es diu que l’única constant del periodisme contemporani és el canvi, i la innovació és fonamental per a la supervivència de la indústria de la informació. Però, com ho demostra l’informe, els principals professionals temen que una recerca implacable de la innovació impulsada per la tecnologia sigui gairebé tan perillosa com l’estancament. A falta d’una estratègia i pràctica reflexionadora, l’experimentació ad hoc, frenètica i sovint a curt termini és poc probable que condueixi a la innovació sostenible o al progrés real.

Font NiemanLab / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google