27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

El Tribunal de Comptes de l’Estat detecta deficiències en els contractes de publicitat del Govern de Zapatero

 

Al butlletí d’Espacio Dircom he trobat, sorprès, aquesta informació. La sorpresa ve pel fet que no l’he vista (això no vol dir res més que això) en la meva premsa habitual ni he escoltat cap comentari entre les tertulies dels mitjans.  Reprodueixo sencer el text:

El  Tribunal de Comptes  de l’Estat ha detectat nombroses “deficiències” en els contractes de publicitat i propaganda dels ministeris econòmics i els seus organismes autònoms de l’  Govern  socialista a la primera legislatura de  José Luis Rodríguez Zapatero  (2005-2007). En un informe que acaba de remetre a les Corts, el Tribunal de Comptes denúncia d’una banda “un elevat nombre de deficiències i irregularitats” en la justificació dels expedients de despesa.

Entre altres coses, ha observat que no s’ha comptat amb plans de mitjans ni el detall d’aquells en què es realitza la difusió, i que falten certificats d’emissió i comprovants de les insercions en premsa. També assenyala “deficiències que afecten nombrosos contractes” com una insuficient justificació de la necessitat de l’objecte del contracte, una inadequada concreció d’aquest objecte i uns plecs de clàusules particulars dels contractes que no detallen les obligacions del contractista ni l’import màxim dels despeses de publicitat de licitació.

En un altre moment, indica l’existència de contractes menors que semblen respondre al fraccionament del contracte tot disminuint la quantia i així eludir els requisits de publicitat, i posa com a exemple una sèrie de contractes del  Fons de Regulació i Organització del Mercat dels Productes de la Pesca i Cultius Marins  (FROM) amb una mateixa empresa per al manteniment de la web de l’organisme del  Ministeri d’Agricultura  el 2005 i 2006, una situació que es va regularitzar l’any següent.

Així mateix, la institució fiscalitzadora censura els “heterogenis” criteris per a la licitació i adjudicació dels contractes relatius a la creació i difusió de publicitat, així com la manca de mecanismes per a la quantificació i valoració del compliment i els objectius de les campanyes publicitàries, ja que generalment no hi ha ni estudis previs ni posteriors.

En aquest context, el Tribunal de Comptes recomana que aquests contractes de publicitat i comunicació institucional no computin com a inversions reals, sinó com a despeses corrents i aconsella que els òrgans de contractació revisin la precisió dels continguts dels plecs de condicions particulars dels contractes i que s’ocupin de mesurar l’impacte de les campanyes.

De Espacio Dircom / El Butlletí de l’ACPG

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...