Eleccions 26-M: El 46% dels espanyols no creu el que llegeix en xarxes socials

Diumenge passat, els espanyols acudirem a les urnes per segona vegada l’any, per elegir els representants en ajuntaments, comunitats i el Parlament Europeu. Tal com ha passat en les presidencials d’abril i en processos electorals en molts països del món, les xarxes socials han adquirit una gran rellevància com a eines de informació i generadores d’opinió per als ciutadans.

Segons les dades d’una enquesta realitzada per Elogia, l’agència especialitzada en Digital Commerce Màrqueting, per al 80% dels espanyols les xarxes socials són útils per captar vots per part dels candidats, percepció que augmenta entre les persones de 30 a 49 anys consultades.

Una de les raons d’aquesta xifra, està relacionada a que 2 de cada 3 espanyols tria a les plataformes socials com a canals per seguir l’actualitat política. A través d’aquest mitjà, el 63% dels enquestats afirma estar al cas del que diuen els partits polítics , però només la meitat diu fer-ho de forma proactiva. Ens les persones consultades, el 72% dels joves entre 18 i 29 anys es declara seguidor intensiu de l’activitat política en xarxes socials.

En aquest sentit, un terç dels espanyols, sobretot els joves, manifesta les seves preferències polítiques en xarxes socials seguint al seu partit preferit, mentre que el 31% vol dir que també segueix a altres partits per ampliar el seu coneixement sobre les propostes.

La por a les notícies falses.- Tot i la consulta activa a les xarxes socials, la veritat és que l’amenaça de les notícies falses roman latent en la ment dels electors. Segons el anàlisi d’Elogia, el 46% dels espanyols afirmen no creure pràcticament res del que es diu a les xarxes. Aquesta tendència, s’accentua entre les persones més grans, entre les quals el 85% perceben l’impacte de les fake news en les campanyes electorals. Per la seva banda, els joves són una mica més confiats i només al 56% expressen la seva sospita.

La desinformació causada per les notícies falses i el seu impacte negatiu en la credibilitat dels processos electorals, han encoratjat a la Unió Europea a crear un nou departament destinat a evitar la ingerència d’aquest tipus de eines propagandístiques. Identificada com la xarxa social més polititzada per a les persones consultades per Eulogia (60%), Twitter és també una de les més afectades per les fake news. Per a la divisió establerta per la UE, el 13% de tota l’activitat de Twitter ja es troba contaminada.

De qualsevol manera, les xarxes socials encara conserven el seu influència en el vot dels espanyols. Una de cada quatre persones consultades reconeix la influència que tenen en la seva vot, al mateix temps que un 41% declara que, si bé la seva elecció no dependrà de les xarxes socials, pot existir certa influència, ja que les utilitzen com un mitjà de consulta.

Font i infografia: Reason Why

NOTA: Us oferim l’enquesta d’Elogia clicant en aquest enllaç.

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *