25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els editors es rebel·len contra la planificació de les campanyes de comunicació del Govern espanyol

Determinada premsa, de Madrid, però també força digitals catalans, sembra dubtes amb les ajudes que reben els mitjans escrits i publicats en català, obviant amb evident mala fè que  les subvencions a mitjans de comunicació són per la llengua i no admeten cap discrecionalitat política. Altre cosa és la publicitat, amb  una renovació pendent de l’actual llei de publicitat institucional. A Madrid, la repartidora és a dit, no hi ha cap ajut reglat i democràtic cap als mitjans perquè tots són escrits en espanyol. I la publicitat genera molts i molts milions d’ingressos per als editors de premsa amb un repartiment pràcticament dirigit en la seva totalitat als diaris “nacionals”, és a dir, els que d’editen a Madrid, d’aquí que les baralles siguin constants.

Encara no s’ha fet públic el pla de comunicació Institucional del Govern per al 2016 i ja hi ha polèmica. En aquest cas han estat els editors de diaris, Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE) els que han advertit al Govern de l’Estat que el repartiment de publicitat institucional es realitzin d’acord a “criteris professionals”. De moment, ja espera que es presenti el pla de Comunicació Institucional per a 2016 pel Govern en Funcions, fa pocs dies es van presentar algunes de les campanyes que formaran part del pla, per la seva necessària posada en marxa immediata.

Quan semblava que el tancament de Google News podia haver fet amansir l’AEDE, ara la patronal del sector d’editors ha trobat una nova cruïlla, en aquest cas contra el nou govern que finalment arribi a la Moncloa. Els editors reclamen que el nou Govern reparteixi la publicitat institucional amb criteris professionals, no com s’ha fet fins ara, assenyalen.

Sembla raonable, segons els editors, que el repartiment de la publicitat institucional de les campanyes que pressuposta cada any el Govern espanyol, es faci d’una manera transparent i adequat a les necessitats específiques de la campanya. El Pla de Comunicació Institucional de 2015 es va endur una partida pressupostària de 48,9 milions d’euros. Aquesta xifra va suposar un augment del 19% respecte a la planificació de l’any passat. En l’apartat de publicitat comercial el pressupost va arribar als 169.400.000 d’euros, 22,4 milions més que el 2014.

Tot i que fins a finals de mes de gener, previsiblement, no es coneixerà el Pla de Comunicació i Publicitat Institucional per a 2016, al desembre el Govern acordava aprovar cinc campanyes de publicitat de l’Administració General de l’Estat que suposen un total de 23,6 milions d’euros. La quantia és rellevant, tenint en compte que el 2015 el pressupost total d’aquesta partida es va situar en els 48,9 milions d’euros després de patir un repunt del 19% respecte a l’exercici 2014. Aquestes cinc campanyes formaran part del Pla de Publicitat i Comunicació Institucional de 2016 que s’aprovarà pròximament.

L’Executiu també ha acordat llançar dues campanyes de menor quantia com la de promoció cultural i difusió publicitària dels Reals Llocs de Patrimoni Nacional en 2016 (320.650 euros) i la campanya que busca donar a conèixer els ajuts de la Política Agrària Comuna (PAC ) entre els possibles interessats (400.000 euros). L’aprovació d’aquestes cinc campanyes abans que el de Pla de Publicitat i Comunicació Institucional de 2016 està motivada per la necessitat de posar-les en marxa des del començament de l’any. Si no és així resultaria impossible la seva adjudicació i posterior creació de creativitats en els terminis exigits per a la seva difusió.

 D’Àmbit d’Estratègia i Comunicació. Dades: Prnoticias

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...