27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els grans diaris temen pels seus ingressos davant la “absència” de publicitat institucional de l’Estat

La situació de Govern en funcions que viu Espanya des de finals de 2015 està provocant la paralització de molts projectes, mesures i pressupostos que només un Executiu amb plenes facultats pot aprovar i tirar endavant. Dins d’aquest caos institucional que viu l’Estat i a l’espera d’unes possibles terceres eleccions la por ha començat a instal·lar-se als mitjans de comunicació i en les agències que podrien patir en pròpia pell les conseqüències d’aquesta manca de Govern central.

El motiu és que l’Executiu en funcions, presidit per Mariano Rajoy, no pot aprovar el Pla de Publicitat i Comunicació Institucional de 2016, el que suposa que molts mitjans han deixat de rebre una bona part dels seus ingressos per publicitat. De seguir així, el sector podria veure’s sumit en un retrocés d’aquesta partida després d’haver recuperat la senda positiva en els últims trimestres, segons apunten indicadors com Infoadex o I2P que van recollir creixements de la inversió publicitària en mitjans convencionals del 4,7% i del 3,8% fins al juny, respectivament.

I és que molts mitjans -de àmbit nacional i especialment els de caràcter local o autonòmic- subsisteixen en part gràcies a les campanyes que llança cada any el Govern espanyol. Per exemple, només en 2015 l’Executiu va invertir en els mitjans més de 37,7 milions d’euros en un total de 54 campanyes de diferent àmbit. Aquí englobem anuncis molt reconeixibles per a l’oient, l’espectador o el lector com els de la DGT, els de l’Agència Tributària o les campanyes de conscienciació que es desenvolupen en favor d’una vida saludable.

En 2016 el Govern en funcions no ha pogut aprovar aquest Pla de Publicitat i Comunicació Institucional, per la qual cosa molts mitjans i agències de tots dos sectors ja han començat a llançar missatges d’alerta. De fet, així ho vam poder sentir fa uns dies en Herrera a la COPE quan tant el locutor andalús com els seus col·laboradors van explicar als oients les conseqüències negatives d’aquesta paralització per als mitjans.

Inversions del 2015: 169 milions

Per exemple, el Pla de Publicitat i Comunicació Institucional del 2015, va suposar una inversió de 48,9 milions d’euros en un total de 75 campanyes, fet que va suposar un augment del 19% respecte al de 2014. L’Executiu espanyol va explicar en el seu moment que si es té en compte també la inversió en publicitat comercial, la suma arriba als 169.400.000 d’euros.

 Per Prcomunicación / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...