30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els lectors substituiran els anunciants com mecenes dels mitjans

Una enquesta realitzada a 194 líders digitals de 29 països ha permès a l’Institut Reuters, juntament amb la Universitat d’Oxford, fer uns pronòstics que poden servir a altres editors per conèixer quin serà el seu paper a partir de 2018. 

La proliferació de notícies falses i els atacs continuats del president Trump a la premsa van servir d’esperó en 2017 perquè els usuaris prenguessin consciència de la importància de comptar amb uns mitjans de comunicació forts que produeixin informacions de qualitat. El pagament per accedir als continguts es postula com una font d’ingressos imprescindible per a la sostenibilitat d’aquesta indústria.

Les raons que expliquen el declivi de la publicitat són diverses. En primer lloc, l’oferta i la demanda són tan àmplies que s’han reduït els preus i els mitjans es reparteixen les engrunes d’un pastís que acapara el duopoli Facebook-Google. D’altra banda, els usuaris li han declarat la guerra a la publicitat intrusiva i l’ús de bloquejadors publicitaris cada vegada està més estès. Finalment el “frau del clic” ha provocat que els anunciants perdin la seva confiança en uns mitjans que engreixen les seves xifres de trànsit per obtenir més ingressos.

L’enquesta elaborada per l’Institut Reuters i la Universitat d’Oxford als editors digitals revela que el 62% considera que la publicitat display es tornarà cada vegada menys important en els seus negocis. Fins i tot un 10% es planteja fer-la desaparèixer completament en un futur. Qüestionats per quines podien ser les fonts alternatives d’ingressos, les subscripcions es situen en primer lloc, esmentades pel ‘44% dels editors enquestats. La creació d’un programa de membres que permeti que els usuaris lleials paguin per mantenir un web d’accés lliure és nomenada pel el 16%, mentre que un 7% confia en les donacions puntuals. En quarta posició se situa la publicitat display (38%), per darrere de la publicitat en vídeo (40%) i el contingut patrocinat (39%).

L’informe en canvi és optimista amb la publicitat digital durant 2018. Les aliances forjades entre mitjans i anunciants per millorar la qualitat dels anuncis i dures regulacions com l’europea, que entrarà en vigor al maig, animaran les empreses periodístiques a vendre espais de publicitat premium que apareixeran al costat de continguts d’alta qualitat. Això sí, Facebook i Google seguiran sent els reis d’Internet, augmentant el percentatge de despesa global que atreuen (el 2017 ja se situava en el 84%). Amazon serà el tercer jugador, superant a Twitter i snapchat en ingressos publicitaris.

Fonts d’ingressos variades

Definitivament, els mitjans tenen molt clar que han de buscar múltiples fonts d’ingressos per sobreviure. Un important editor del Regne Unit aconsellava als seus col·legues que, si bé tecnologies com la realitat virtual no han servit per salvar la premsa, la clau està en buscar el valor real del negoci en realitzar un bon periodisme i aconseguir que l’audiència pagui per ell. L’informe assenyala que el canvi de model de la publicitat a la subscripció “està impulsat per una combinació de desesperació i esperança”. Què els fa ser optimistes? Els 2,5 milions de subscriptors digitals de The New York Times o l’espectacular creixement dels abonats de The Washington Post des del 2016. Però també hi ha casos a Europa, com el Helsingin Sanomat, de Finlàndia; Bild, a Alemanya, o els diaris locals propietat de la noruega Amedia. Altres casos sorprenents són el de l’holandès De Correspondent, que compta amb 60.000 membres que financen el periodisme independent, el de The Guardia, que ha aconseguit que 300.000 persones realitzessin donacions individuals i el de l¡espanyol eldiario.es, que ha superat els 20.000 socis.

Encara que els joves estan cada vegada més familiaritzats amb les subscripcions gràcies al pagament de tarifes mensuals a Netflix i Spotify, l’informe considera que ha de regnar la cautela. Encara són majoria les persones que no tenen intenció de pagar pel periodisme online ni avui ni en el futur, fonamentalment a Amèrica Llatina, el sud i centre d’Europa i Àsia.

Les empreses també han de centrar-se més en buscar subscriptors en la seva audiència internacional amb preus més barats per ser competitius, a més d’ associar-se amb altres empreses per estalviar costos i lluitar pels diners de la publicitat. A França les empreses de telecomunicacions estan incloent quioscos de premsa digitals en els seus paquets de subscripció.

De cara a 2018, l’informe adverteix del perill per a la democràcia de crear un sistema informatiu de dos nivells en què la informació de qualitat desaparegui darrere d’un mur de pagament i les persones amb menys poder adquisitiu només puguin accedir a continguts de baixa qualitat. Per solucionar aquest problema, els mitjans crearan més programes de patrocini en el qual els lectors habituals financin subscripcions als estudiants i biblioteques, o involucrin a la seva comunitat perquè segueixi sent possible mantenir el contingut gratuït.

Per Eco Inteligencia sobre un Informe de l’Institut Reuters i la Universitat d’Oxford / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...