29/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els mitjans de comunicació treuen un “aprovat justet” en confiança entre els ciutadans

 La televisió és el mitjà més influent i el preferit per informar-se, i la ràdio, el més fiable, segons l’últim baròmetre del CIS. A més, la confiança en els blogs i les xarxes socials no dista molt de la dels mitjans tradicionals. La premsa escrita ocupa el tercer lloc. 

Els ciutadans espanyols han qualificat amb un 5,16 sobre 10 la confiança que dipositen en els mitjans de comunicació, segons el baròmetre de març del Centre d’Investigacions Sociològiques d’Espanya (CIS). La ràdio (5,85) és el mitjà en què més confien els enquestats, per davant de la premsa escrita (5,59), la premsa únicament digital (5,53), la televisió (5,33), els blocs (4,65) i les xarxes socials (4,56).

Les informacions que més confiança generen són les de cultura (6,37) i les que menys, les de política (4,01) i les d’economia (4, 80). Cal destacar que la confiança que els ciutadans tenen en els blogs i les xarxes socials no dista molt de la que professen als mitjans tradicionals. En canvi, pel que fa a preferència per informar-se i a influència, les respostes a favor dels mitjans tradicionals són majoritàries.

La televisió (56,8%) és el mitjà preferit pels espanyols per informar-se. A molta distància en preferència es troba la ràdio (13,7%), els diaris digitals (11,9%), els diaris en paper (9%), les xarxes socials (3,6%), els blocs (0, 6%) i les revistes (0,2%).

En la mateixa enquesta -d’àmbit estatal, realitzada entre 2.477 espanyols entre l’1 i el 12 de març de 2013 i amb un nivell de confiança del 95,5%-, s’evidencia que la imparcialitat i objectivitat de la informació (43,5%) són, amb diferència, les qualitats més importants per als ciutadans a l’hora de triar un mitjà per informar-se. Que la informació estigui presentada de manera comprensible (19,9%) i que s’analitzi la informació i hagi explicacions (13,1%) són les següents característiques preferides.

La televisió és també el mitjà més influent en la formació d’opinió dels ciutadans: un 12,1% dels enquestats va assegurar que aquest mitjà influeix molt en les seves opinions. El segueix la ràdio (7,7%), premsa escrita (7,1%), xarxes socials (3,8%) i blocs (2,5%).

Els enquestats consideren que l’objectivitat i l’anàlisi en l’elaboració de les notícies (29,2%) són les qualitats més rellevants d’un bon periodista. La formació acadèmica (25,4%) ocupa el segon lloc entre les preferències. Preguntats per quina professió recomanarien als seus fills, la de periodista (1,7%) és la que menys aconsellarien de les professions esmentades, només per davant de la de paleta (1,2%).

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...