30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els mitjans espanyols no aproven en credibilitat

En l’última quinzena de desembre de 2016, els grups de R + D Mediaflows i GIPEyOP (Grup de Recerca en Processos Electorals i Opinió Pública) han portat a terme una enquesta en línia centrada en determinar la percepció pública (influència, credibilitat, i decantació ideològica) dels espanyols sobre els principals mitjans de comunicació impresos, audiovisuals i digitals, així com al voltant d’un llistat de comunicadors de particular rellevància. Es van recopilar 5.414 enquestes vàlides. En l’Informe poden consultar-se els principals resultats de l’enquesta, així com la metodologia de recollida i anàlisi.

L’enquesta posa de manifest que El Confidencial (5,3) i Onda Cero (5), a nivell espanyol, i Valencia Plaza (5,3) i Levante-EMV (5,1), al País Valencià, són els mitjans que compten amb major credibilitat entre els 5.414 participants en el sondeig realitzat entre el 14 de desembre i el 4 de gener. Antena 3 (4,6), entre les televisions, i El Mundo (4,6), a la premsa tradicional, encapçalen els primers llocs del rànquing, que entre els nadius digitals lideren eldiario.es (4,8) i Infolibre (4,8).

El periodista Iñaki Gabilondo se situa no solament com el comunicador considerat més influent políticament sinó també com el que desperta més credibilitat, segons l’agregat de les tres primeres respostes individuals ponderades de l’enquesta. El segueixen en percepció d’influència política el presentador de Salvados, Jordi Évole, i el d’Herrera a Cope, Carlos Herrera. Aquest últim és també el segon que aconsegueix més credibilitat, seguit del conductor de Más de Uno (Onda Cero), Carlos Alsina.

L’enquesta de GIPEyOP i Mediaflows revela que La Sexta és el primer mitjà utilitzat per informar-se sobre política, seguit d’El Mundo i la cadena SER. La valoració de la influència política situa al capdavant a la cadena SER, seguida d’El País (el quart mitjà utilitzat per informar-se de política) i La Sexta.

La percepció de la ideologia dels mitjans mostra que Canal 13 TV (8,7) és, en una escala de 0 a 10 -en què 0 representa extrema esquerra i 10 extrema dreta- el mitjà considerat com més escorat cap a posicions conservadores, seguit del diari La Razón (8,2), Libertad Digital (8,1) o la Cadena Cope (8). A l’extrem contrari se situarien Público (2,3), La Sexta (2,9) o  eldiario.es (3). Les posicions més centrades, segons els participants en el sondeig, corresponen a Telecinco (5,2) o El Confidencial, mentre que, entre els mitjans valencians, la percepció ideològica oscil·la entre la forquilla que dibuixen Levante EMV (4,1) i Las Provincias (7).

Pel que fa als periodistes, la percepció de la ubicació ideològica situa en una posició més neutra a Carlos Alsina (5,2), Vicente Vallés (5,2) o Susanna Griso (5,5). Els participants en l’enquesta perceben en les posicions més a l’esquerra a El Gran Wyoming (1,9), Ignacio Escolar (2,3) i Jordi Évole (2,4). Entre els comunicadors que es singularitzen per les seves posicions més conservadores destaquen, segons les respostes del sondeig, Eduardo Inda (8,1), Francisco Marhuenda (8,3) o Federico Jiménez Losantos (8,7).

L’enquesta també revela que si les eleccions s’haguessin celebrat entre el passat 14 de desembre i el 4 de gener, el Partit Popular hauria incrementat un 1,6% els resultats obtinguts en els comicis del 26J, amb el 34,9% dels vots. El sondeig, en què han participat 5.414 persones, mostra que la tendència del PP contrasta amb la del PSOE, que perd gairebé tres punts percentuals (del 22,8% al 19.9%) i amb la de Units Podem, que registra un 20, 6% de suports, set dècimes menys que en les generals de 2016. Per la seva banda, Ciutadans aconsegueix estabilitzar el vot, incrementant una dècima l’estimació (13,3%) sobre els resultats electorals del passat juny. Recordem que l’estudi està fet al País Valencià.

Per Mediaflows / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...