30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els mitjans estan enmig d’una complexa evolució on la tecnologia és cada vegada més important

Obrir el periòdic i llegir les últimes notícies o encendre la tele fins a trobar alguna cosa a veure han estat comportaments habituals i recurrents en els últims anys i en les últimes dècades, però la veritat és que ja no són només el que es pot entendre per consumir mitjans de comunicació. El panorama és cada vegada més complex i els mitjans s’han convertit en un univers en què les coses estan canviant i en què ho estan fent cada vegada més de pressa. El panorama dels mitjans està enmig d’una complexa evolució i el futur sembla un espai en què el com s’informen els consumidors serà molt diferent al com accedeixen als continguts avui dia.

Que els consumidors estan començant a abandonar premsa tradicional i televisions sembla una realitat indiscutible, almenys al fil de les estadístiques, però aquest no és l’únic canvi que es registrarà en el món dels mitjans de comunicació. Els mitjans estaran cada vegada més marcats per les noves tecnologies i aquestes tindran un paper cada vegada més rellevant en el que fan i en com ho fan. Arribar al lector-consumidor serà, per tant, una qüestió cada vegada més tecnologitzada.

Aquesta és la principal conclusió que es pot extreure de la visió que els experts tenen del futur dels mitjans de comunicació. David Benigson, cofundador de Signal Media, ha analitzat quines seran les cinc realitats que modificaran el panorama dels mitjans, com es pot extreure d’una anàlisi publicada a The Guardian.

Cal comptar amb majors relacions entre les companyies de tecnologia i els mitjans de comunicació

L’expert ho té clar: les firmes tech tancaran molts més acords amb els mitjans de comunicació en el futur. L’explicació a aquesta relació creixent està en els interessos i les necessitats dels mitjans. Aquests necessiten tenir més trànsit però, sobretot, més fonts d’ingressos i això és el que els empeny a relacionar-se de forma molt més directa amb els grans tech. Facebook o Apple no només prometen arribar a nous lectors, també apuntalen la seva oferta amb la promesa d’una nova font d’ingressos publicitaris.

A més, recorda l’expert, les coses estan canviant i el context en què es mouen els mitjans ho està fent amb això. Fa uns cinc anys, que els mitjans confiessin els seus continguts a les firmes tecnològiques semblava impensable. Els canvis que les xarxes socials han imposat ha fet, però, que la visió de com funciona el món hagi canviat. Els mitjans han començat a apreciar el que pot suposar per a ells deixar les seves notícies en mans d’aquests jugadors.

És un Apple vs Facebook

Qui protagonitzarà la gran batalla dels mitjans de comunicació del demà? En l’anàlisi ho tenen clar: no seran jugadors dels “de sempre” del món dels mitjans. La gran guerra del futur enfrontarà a Apple contra Facebook. La raó d’això és bastant tecnològica. Les dues companyies tenen quantitats ingents de dades, el que els permet crear experiències d’usuari molt riques i aconseguir així seduir els consumidors i atrapar durant més temps a les seves xarxes.

Avançar el nom del guanyador d’aquesta batalla és complicat, tot i que l’expert té clara una cosa. Facebook li donarà molta guerra a Apple, ja que la barrera d’entrada per a la xarxa social és molt menys sagnant que la d’Apple. Per entrar a l’entorn d’Apple cal fer-se amb un dels seus (cars) dispositius. Per estar dins de l’òrbita de Facebook només es necessita una connexió a internet.

El contingut del demà serà un contingut personalitzat

Si el big data s’està convertint en l’element en discòrdia en totes i cadascuna de les qüestions a què s’enfronten les empreses de cara al demà i si el desig per part dels consumidors de rebre elements personalitzats en la seva comunicació amb les marques és cada vegada més clar i conegut, perquè no ha d’entrar el món de la informació també en aquest terreny?

Els mitjans tindran cada vegada més dades sobre els seus consumidors, però a més aquest nou terreny de joc tecnològic modificarà molt les coses. Gràcies a l’ús intensiu de plataformes com Facebook, saber què interessa als consumidors quan es tracta d’accedir a la informació serà cada vegada més senzill. D’aquesta manera, el futur passarà per uns mitjans que donaran al consumidor la informació que vol en el moment exacte que la desitja.

Els mitjans cobraran pels continguts d’alta qualitat

Els mitjans porten anys discutint sobre si els problemes a què s’enfronten en qüestions d’ingressos es veuran (o no) solucionats aplicant barreres de pagament als continguts que llancen a la xarxa. Els consumidors haurien de pagar per les notícies de qualitat? I estan preparats per pagar pels continguts a internet? Diferents mitjans han provat la fórmula d’afegir peatges de pagament a les seves notícies i diferents han estat els resultats obtinguts. S’acabarà en el futur el debat?

Al fil de les conclusions de l’expert es podria dir que no: seguiran existint capçaleres que apostin per un contingut de gran qualitat i seguiran existint els que bloquegin l’accés als mateixos amb paywalls. De fet, l’anàlisi apunta que en el futur podrien augmentar-se aquestes barreres de pagament, que fins ara han funcionat en mitjans molt específics, com pot ser el Financial Times. Una elevada qualitat dels continguts pot ser, per tant, la clau per aconseguir que els consumidors paguin per l’accés a la informació.

Se seguiran movent diners en el món dels mitjans

Està tot inventat en el món dels mitjans de comunicació? La veritat és que no. Malgrat tot el que es diu sobre el sector i malgrat tot el que sembla haver-se fet ja, els mitjans que estan naixent segueixen aconseguint injeccions de capital i el món dels mitjans en línia segueix protagonitzant moviments bastant espectaculars. Els mitjans ‘nous’, els nascuts a la calor de la xarxa, seguiran protagonitzant inversions i compres milionàries.

 De Puro Marketing / d’El Butlletí d’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

  • Dels problemes que tenen dels mitjans tradicionals que s’incorporen a la xarxa, dos, sota el meu parer, són capdalts: és el seu model de negoci,estructures sobredimensionades que generen uns costos fixos ( apalancament operatiu) molt elevats i d’altra banda la supeditació de la versió digital a la edició impresa. Fins que les empreses editores no li donin la volta i les edicions impreses serveixin per un tractament amb major profunditat dels temes desenvolupats a la versió digital, patiran les consequències de tenir comptes en vermell i de haver de competir amb estructures redaccionals més competitives,amb umbral de rendibilitat més baixos.
    Finalment, les TIC i la xarxa han aportat una nova manera de consumir informació, els hàbits estan canviant i els mitjans i en general tot el sector ha d’adequar-se a aquest fet si vol sobreviure.