06/08/2020 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els nadius digitals tenen un llenguatge deficient, “l’alfabetització digital no és una garantia contra la barbàrie”

El nou univers tecnològic que s’ha incorporat a les nostres vides (els ordinadors, la xarxa, els dispositius mòbils nous) ofereix als que tenen una formació de tall clàssic basada en la lectura i l’escriptura, una formidable oportunitat per treballar millor, informar-se, investigar, comunicar o, senzillament, enriquir el seu lleure. El problema que estem veient ara, i es nota molt en els estudiants de primer curs, és que els anomenats «nadius digitals», els joves que han crescut ja immersos en un món d’accés digital ple presenten un panorama força heterogeni.

Sempre hi ha hagut diferències entre els joves que han tingut accés a llibres, a la lectura, que han vist els seus pares llegir i aquells que no han tingut aquesta experiència. Doncs bé, avui dia hi ha una majoria de joves amb accés «digital» ple -dispositius mòbils, ordinadors, ús de la xarxa-, que han estat alfabetitzats en el digital, però que tenen deficiències en la seva expressió escrita i oral, dificultats per a la immersió en la lectura o per elaborar o comprendre discursos elaborats o complexos.

En altres paraules, l’alfabetització digital no és una garantia contra la barbàrie. Aquestes qüestions van més enllà dels llenguatges o codis simplificats que fan servir els joves en els seus missatges en els mòbils. El problema no és que canvia la manera de la comunicació, sinó la seva densitat i abast, pot haver-hi més intercanvi de dades i menys comunicació, cosa que no tothom entén.

El llenguatge dels joves es veu afectat per les noves tecnologies, però això no és dir molt, ja que el llenguatge dels joves sempre s’ha vist influenciat per tots els elements i factors que afecten l’alfabetització, la lectura, els usos socials, la flexibilitat en l’ús -o transgressió- dels registres lingüístics, l’exposició a usos del llenguatge en els mitjans de comunicació, etc.

L’important no és si les noves tecnologies influeixen, sinó les característiques d’aquestes noves tecnologies i les maneres i usos socials de la seva ocupació. Una generació alfabetitzada i formada cap al ple coneixement de la llengua escrita, de la lectura i en la que es tenia com a objectiu que la formació havia d’orientar a que les persones tinguessin esperit crític, capacitat d’anàlisi i a ser capaços de poder expressar-se oralment i per escrit amb fluïdesa, seria una generació en la qual l’accés i la formació en mitjans «digitals«, diguem-ho així, potenciaria aquesta formació, seria l’equivalent a un trampolí que permetria arribar més lluny.

Al grup de treball Sociologia de la Comunicació i del Llenguatge, coordinat per Octavio Uña Juárez, es van presentar 34 recerques sobre mitjans de comunicació; interaccions entre noves tecnologies, comunicació i llenguatge; integració dels immigrants i ús de l’idioma; comunicació política (campanyes, discursos, tendències, usos ideològics i polítics del llenguatge); comunicació publicitària i empresarial i situacions sociolingüístiques diverses en societats plurals cultural i lingüísticament amb tots els problemes i tensions polítics i socials derivats.

Resum del web de la Federación Española de Sociologia / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...