27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els periodistes demanen que sigui la premsa la portaveu del COVID19

Els periodistes demanen als ciutadans que acudeixin als mitjans de comunicació per informar-se sobre la crisi sanitària del coronavirus. “El rigor de diaris, emissores de ràdio i televisions de proximitat i autonòmiques és el millor antídot contra la desinformació”, han assenyalat en un comunicat de premsa.

Cada ciutadà té a la mà frenar la proliferació de rumors i notícies falses que constantment salten a les xarxes socials o al mòbil, de fet, han insistit, aquest virus també el parem quan no es comparteix informació falsa. El comunicat diu que els periodistes estan realitzant “un extraordinari i permanent” treball de verificació de dades i informacions que arriben cada instant a les seves redaccions, malgrat “l’esgotament psicològic i el desànim que de vegades suposa remar a contracorrent”.

Davant la pèrdua de l’exclusivitat de la intermediació entre els fets i els ciutadans, els professionals de la informació aposten per la cautela per no conduir a situacions innecessàries de por a la població. L’única manera d’abordar aquests desafiaments és apostar per un periodisme basat en la veracitat, verificat i contrastat amb fonts fiables, respectuós amb els codis ètics i deontològics de la professió. Els periodistes creuen que el periodisme de qualitat, fet amb rigor i honestedat, és la millor defensa que es pot aixecar per protegir la llibertat de premsa. També fan un reconeixement a tots els professionals dels mitjans de comunicació que estan a peu de carrer per informar sobre la veritable realitat.

Periodisme, professió de risc

D’altra banda, la xarxa de Col·legis Professionals de Periodistes recorda que els professionals de periodisme i de la informació en el desenvolupament de la seva activitat han de ser considerats com a grup d’alt risc en casos de pandèmia al veure’s en nombroses ocasions obligats a mantenir un contacte directe amb els protagonistes de l’actualitat per informar la ciutadania. Ai tal motiu la xarxa fa algunes recomanacions, com per exemple:

  • Exigir les rodes de premsa en streaming per així evitar la proximitat entre participants, garantint la possibilitat de fer preguntes a través, per exemple, de tecnologia de missatgeria instantània.
  • Evitar convocatòries en espais que no siguin prou amplis i impedeixin que els i les periodistes puguin seure amb una separació de al menys un metre entre si.
  • Convocar només aquelles rodes de premsa que siguin estrictament necessàries i amb les precaucions abans assenyalades.
  • Utilitzar el telèfon o un altre mitjà en línia en lloc dels contactes personals amb les persones entrevistades.
  • Utilitzar equips propis i evitar compartir-los i utilitzar les mesures d’higiene sanitàries recomanades per les autoritats.
  • Netejar amb regularitat i després del seu ús micròfons amb solucions hidroalcohòliques, així com gravadores o altres suports on es puguin fer registres de veu, com ara els telèfons mòbils.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estrategia – El Butlletí de l’AMIC  – Infografia: Onuba

 

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...