Els periodistes demanen que sigui la premsa la portaveu del COVID19

Els periodistes demanen als ciutadans que acudeixin als mitjans de comunicació per informar-se sobre la crisi sanitària del coronavirus. “El rigor de diaris, emissores de ràdio i televisions de proximitat i autonòmiques és el millor antídot contra la desinformació”, han assenyalat en un comunicat de premsa.

Cada ciutadà té a la mà frenar la proliferació de rumors i notícies falses que constantment salten a les xarxes socials o al mòbil, de fet, han insistit, aquest virus també el parem quan no es comparteix informació falsa. El comunicat diu que els periodistes estan realitzant “un extraordinari i permanent” treball de verificació de dades i informacions que arriben cada instant a les seves redaccions, malgrat “l’esgotament psicològic i el desànim que de vegades suposa remar a contracorrent”.

Davant la pèrdua de l’exclusivitat de la intermediació entre els fets i els ciutadans, els professionals de la informació aposten per la cautela per no conduir a situacions innecessàries de por a la població. L’única manera d’abordar aquests desafiaments és apostar per un periodisme basat en la veracitat, verificat i contrastat amb fonts fiables, respectuós amb els codis ètics i deontològics de la professió. Els periodistes creuen que el periodisme de qualitat, fet amb rigor i honestedat, és la millor defensa que es pot aixecar per protegir la llibertat de premsa. També fan un reconeixement a tots els professionals dels mitjans de comunicació que estan a peu de carrer per informar sobre la veritable realitat.

Periodisme, professió de risc

D’altra banda, la xarxa de Col·legis Professionals de Periodistes recorda que els professionals de periodisme i de la informació en el desenvolupament de la seva activitat han de ser considerats com a grup d’alt risc en casos de pandèmia al veure’s en nombroses ocasions obligats a mantenir un contacte directe amb els protagonistes de l’actualitat per informar la ciutadania. Ai tal motiu la xarxa fa algunes recomanacions, com per exemple:

  • Exigir les rodes de premsa en streaming per així evitar la proximitat entre participants, garantint la possibilitat de fer preguntes a través, per exemple, de tecnologia de missatgeria instantània.
  • Evitar convocatòries en espais que no siguin prou amplis i impedeixin que els i les periodistes puguin seure amb una separació de al menys un metre entre si.
  • Convocar només aquelles rodes de premsa que siguin estrictament necessàries i amb les precaucions abans assenyalades.
  • Utilitzar el telèfon o un altre mitjà en línia en lloc dels contactes personals amb les persones entrevistades.
  • Utilitzar equips propis i evitar compartir-los i utilitzar les mesures d’higiene sanitàries recomanades per les autoritats.
  • Netejar amb regularitat i després del seu ús micròfons amb solucions hidroalcohòliques, així com gravadores o altres suports on es puguin fer registres de veu, com ara els telèfons mòbils.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estrategia – El Butlletí de l’AMIC  – Infografia: Onuba

 

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *