29/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els periodistes i els petits editors necessiten reinventar-se i pensar en 2.0

Es parla de crisi de la premsa i del periodisme, s’escolta -o es pateixen- acomiadaments massius d’informadors a les redaccions… Petits editors que no arriben a finals de mes.. La crisi econòmica ha donat l’estocada a una professió que, un cop més, necessita reinventar-se per tirar endavant o, si més no, per adaptar-se a la nova realitat.

No hauria de semblar una cosa nova. Si hi ha una professió que ha hagut de créixer, canviar, i adaptar-se ràpidament als nous temps, des dels seus inicis, és la del periodista, per compte d’altri o com a petit editor.

Però el repte al qual ens enfrontem ara és molt més gran que aquell a qui van haver de fer front els nous periodistes de paper, o els que van viure el naixement de mitjans com la ràdio, o l’arribada dels ordinadors a les redaccions.

L’arribada d’Internet ha transformat el periodisme, convertint-se d’una banda en un mitjà més, diferent, amb un nou llenguatge i una nova forma de comunicar, amb elements propis, però d’altra banda, és també una eina a la qual cap comunicador -treballi on treballi, editi o no- pot ja donar l’esquena.

Els nous mitjans socials han modificat la manera de buscar contactes, de comunicar les exclusives… i aquesta nova realitat, lluny de ser una cosa negativa, suposa l’evolució d’una professió acostumada al canvi i a l’obertura cap a nous models de negoci i oportunitats per al periodisme.

El problema és que no tots els professionals estan preparats per desenvolupar aquesta vessant més social del nou periodisme que requereix d’un contacte més directe amb el lector, de major immediatesa, l’aprofitament dels nous mitjans socials per aconseguir una major difusió de les informacions, de la gestió de la reputació en línia del mitjà però també del propi periodista…

Aquesta nova realitat requereix un canvi en la metodologia de treball però, sobretot, necessita d’una cosa intrínseca en el periodista i el periodista/editor: la capacitat d’adaptació i l’amplitud de mires professionals.

El periodista passa de ser multitasca –noi/a per a tot- a ser també multiplataforma -del paper a l’online i les xarxes socials- i en la mesura que conjugui totes les armes que posen a les seves mans les noves tecnologies més farà valer la seva marca i la seva vàlua professional.

Aquest concepte, el de crear-se una identitat professional a Internet, juga molt a favor del nou periodista, que passa a trobar el seu propi públic en les xarxes socials, i en elles, una eina fantàstica de difusió del seu treball. Clau per a la premsa de proximitat, sembla feta a mida.

A més, crear un perfil a les xarxes professionals li donarà una major visibilitat a l’hora de trobar un nou repte laboral/editorial. Plataformes com CuVitt, on a més el concepte tradicional de currículum es reinventa per ser més 2.0 que mai, fent èmfasi en els èxits i habilitats del professional, es converteixen en aparadors idonis per crear marca personal i avançar en el seu desenvolupament laboral.

Aquells que sàpiguen avançar-se a la resta a Internet guanyaran en visibilitat i reputació online, tant a nivell personal com a periodistes, com a nivell professional per al mitjà de comunicació que representen, o al qual els agradaria representar en un futur, o que estan editant.

Per Cuvvit / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...