27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Els periodistes locals alerten que treballen molt per al digital però que segueixen el mateix ritme en el paper, “i així és difícil la qualitat”

El Medienhaus Wien (una societat privada d’investigació i formació fundada l’any 2005, que desenvolupa projectes d’investigació pràctica sobre periodisme) ha dut a terme una enquesta a Àustria sobre com estan encarant els mitjans locals la transformació digital, però que pot perfectament extrapolar per la tipologia dels mitjans. En concret, va preguntar a 175 periodistes locals en tota Àustria: “com funcionen en aquests moments els diaris locals? On veus desafiaments i com jutges el futur de la indústria?”

L’estudi es va limitar als mitjans impresos i les seves webs online. Els periodistes locals de ràdio i televisió no van ser objecte de la investigació (especialment per poder-lo comparar amb l’estudi nord-americà realitzat pel professor Damian Radcliffe i el Professor Christopher Ali, del Tow Center for Journalism a la Universitat de Columbia).

Les principals conclusions de l’estudi a Àustria són:

  1. Digitalització.- Els periodistes ja passen més temps i esforç amb les tasques en línia, però curiosament el treball per a l’edició impresa no s’ha reduït. Això pot afectar la qualitat de la feina. Aquest detall és confirmat per l’enquesta:

El 81% dels enquestats diu que la seva càrrega de treball periodístic ha augmentat en els darrers 5 anys (només el 2% diu que és menor)

En els últims 5 anys, el 83% dels enquestats s’han involucrat més en el treball en línia.

  1. Qualitat i investigació.- La manca de recursos (pressió de temps, problemes de finançament sense resoldre) es percep com una amenaça per a la qualitat periodística.

Molts enquestats veuen la lluita per l’atenció dels lectors com un dels grans reptes en aquest moment, a causa de les miríades de fonts formació              existents, que conflueixen a vegades a les xarxes socials i que el lector selecciona no sempre per criteris de qualitat o rigor periodístic.

  1. Optimisme.- Els periodistes locals són optimistes sobre el seu propi treball, però especialment quan es tracta del futur de la seva indústria.

El 19% pensa que el seu propi treball és “molt segur”; al 72% diu que és “més segur” que l’any anterior.

El 94% qualifica el futur dels mitjans locals com a “molt positiu” o “més positiu” que l’any anterior

També en l’estudi comparatiu dels EUA, (Radcliffe / Ali 2017), el 61% va dir que pensa “molt” o “més positivament” sobre el futur dels mitjans                 locals i un terç (34%) va ser menys optimista.

Algunes conclusions:

La càrrega de treball en el periodisme local està creixent, especialment perquè s’ha de cobrir el treball en línia sense que hi hagi una reducció de l’esforç per a l’edició impresa. Atès que no hi ha hagut augment de plantilles, i atès que molts mitjans encara segueixen forçant la màquina en l’edició impresa, mantenint paginacions elevades, en molts casos per temes esdevinguts el dia anterior, i el resultat és una saturació dels periodistes. La manca de temps, malgrat l’esforç, acaba repercutint sobre la qualitat del periodisme, que és una de les vies per aconseguir a poc a poc subscriptors en línia de pagament.

Els periodistes locals estan buscant la professionalització i el seu nou rol periodístic en el context de la digitalització i la Web 2.0 i hi ha una creixent preocupació per estar al dia, encara que no sempre s’aconsegueixen resultats per plans de transformació mal dissenyats i mal executats o realitzats per càrrecs sense experiència en transformació de mitjans.

Els periodistes locals estan clarament convençuts que el seu treball té un bon futur, fins i tot en un entorn digital.

Per Next Idea Media i AEC / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...