Els professionals de les redaccions del futur ja són aquí

Els nous perfils professionals que sorgeixen en les redaccions periodístiques tenen un clar accent tecnològic: es busquen programadors i desenvolupadors, analistes, dissenyadors gràfics, enginyers, etc. Els mitjans necessiten emprendre la transició digital amb professionals que tinguin coneixements d’IT però també amb experiència en el sector editorial. La transformació de les redaccions és una realitat palpable. A les tradicionals estructures en què es diferenciaven diferents departaments com direcció, recursos humans, publicitat, redacció, maquetació i fotografia s’uneixen noves professions. Impensable fins fa poc més d’una dècada, és comú avui en dia que s’anunciïn posicions com la de desenvolupador, dissenyador, enginyer o especialista en dades.

Les redaccions estan immerses en una transformació digital que busquen la fusió entre el tecnològic i el periodístic. Una adaptació d’equips professionals als canvis en els models de distribució, als nous canals i dispositius, la utilització de data i els nous hàbits de consum. Nous perfils professionals donen resposta a un canvi estructural més que necessari per no quedar-se a la rereguarda. Segons The New York Times “avui dia hi ha més equips que creen noves eines, proven noves funcionalitats, creen noves formes d’empaquetar la informació i identifiquen noves formes de periodisme”. El futur ja és aquí.

El diari The Wall Street Journal s’atreveix fins i tot a catalogar-ho en cinc grups. El primer d’ells és el de joves audiències i que són capaces, com hem vist recentment, de servir-se de noves aplicacions com Tik Tok per transmetre al més joves les notícies més rellevants. En segon lloc parlen d’un equip anomenat “Membership Engagement” i es dediquen a la captació de nous subscriptors. D’altra banda, destaquen el departament d’innovació i disseny, fonamental per desenvolupar nous productes periodístics. En aquesta mateixa línia sorgeix el departament d’anàlisi de dades, que s’encarregarà de dissenyar models predictius sobre les preferències de la nostra audiència i, finalment, parla de l’equip de R + D, centrats en la investigació d’Intel·ligència Artificial i com combatre les fake news, entre d’altres aspectes.

Segons l’últim estudi de ISDI (Institut Superior per al Desenvolupament d’Internet) el major pes de la creació i demanda d’ocupació digital el 2019 va provenir de recursos humans (19%), mitjans i publicitat (14%) i consultoria (10%). El sector de la comunicació va tenir una gran demanda de professionals al voltant de la millora de processos, l’anàlisi de dades, la gestió de comunitats digitals i l’afiliació.

En aquesta línia el Centre Internacional de Periodistes juntament amb Google va realitzar un estudi l’any passat en el qual s’indica que hi ha un increment molt significatiu en l’adopció de tecnologia en les redacció, accentuat des de 2017. De fet, les redaccions híbrides, és a dir aquelles que uneixen el digital i l’escrit, augmenten a nivell mundial considerablement. Ho fan fins i tot en regions com el sud d’Àsia, on els mitjans tradicionals regnaven fins fa molt poc temps.

En aquest estudi també s’especifica que l’eclosió d’aquests nous perfils no és sinònim de majors contractacions de persones especialitzades en tecnologia sinó que es busquen periodistes amb coneixements tecnològics. Tant és així que el percentatge de periodistes contractats amb experiència en l’ús d’eines digitals va augmentar d’un 33% en 2017 a un 43% el 2019.

Font: WAN/IFRA – Infografia: Toyoutome / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google