27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Impressió sota demanda, el futur de la premsa en paper?

Per tal d’estalviar costos d’impressió i distribució, l’empresa sueca Meganews ha instal·lat quioscs digitals a Estocolm perquè els usuaris puguin obtenir les revistes que desitgen sota demanda. Aquesta fórmula es postula com la salvadora dels mitjans impresos. En l’era del periodisme digital encara hi ha persones que aposten pel format en paper i dediquen els seus esforços a trobar una solució que faci ressorgir una premsa tradicional en crisi. Aquest és el cas de l’empresa sueca Meganews Magazines. Aquesta startup ha desenvolupat una màquina expenedora en què els compradors tenen a la seva disposició fins a 200 revistes i diaris d’arreu del món.

Aquestes capçaleres no estan disponibles físicament, sinó que es tracta d’arxius en PDF que s’imprimeixen en el moment de fer la compra. La impressió que s’obté és tan perfecta que pràcticament és impossible diferenciar l’exemplar que ve d’impremta del que resulta d’aquestes màquines. 

Un dels principals problemes a què s’enfronten diàriament els mitjans impresos són les despeses que comporta la distribució. Els mitjans més importants perden molts diners a fer arribar a petits municipis les seves tirades, corrent el risc que les vendes no siguin elevades i els exemplars hagin de ser retornats a l’editorial, sumant nous ports pel reenviament. Gràcies a aquests quioscos d’impressió sota demanda és possible estalviar costos d’impressió i de distribució, de manera que el consumidor pot adquirir els títols a un preu menor, independentment d’on visqui.

Un altre dels avantatges d’aquestes màquines, que de moment han estat instal·lades en un hospital, un aeroport, un supermercat i dos hotels, és que els títols estan disponibles a qualsevol hora del dia i tots els dies de la setmana. Només cal acostar-se al punt de venda i triar la revista o diari que es vulgui llegir. Després de pagar amb targeta, la capçalera comença a imprimir i està a punt en dos minuts. Aquest mètode de venda s’ajustaria de manera natural a la demanda real de cada títol.

Mentre que els quioscos s’omplen de revistes molt populars al costat d’altres per a un públic minoritari, al quiosc virtual els títols apareixen ben ordenats en una pantalla, amb l’al·licient que ni la revista més demandada estarà esgotada ni caldrà encarregar al quiosquer que en porti alguna de les més especials. Gràcies a aquesta tecnologia es pot accedir a una audiència molt més àmplia i atreure nous lectors.

De moment, segons informa Lars Adaktusson, el periodista creador d’aquesta iniciativa, ja ha entrat en contacte amb importants mitjans tant de Suècia com dels Estats Units, que han vist el potencial d’aquestes màquines. I és que són moltes les oportunitats que brinda la tecnologia de Meganews, com ara el poder instal·lar els quioscos en llocs en què escassegin els punts de venda, respectar el medi ambient gràcies a l’estalvi de paper o la possibilitat d’actualitzar els PDF amb les noves notícies com en l’edició digital.

 de Erwanngaucher / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...