29/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

Informe sobre la petjada de carboni en la publicació de notícies

Quin és el percentatge dels gasos d’efecte hivernacle derivat de la premsa impresa? És possible reduir aquests gasos mitjançant la lectura de l’actualitat diària a la pantalla de l’ordinador o dels dispositius mòbils a l’ús, en lloc de recórrer sempre al suport paper? Aquestes i altres qüestions similars han estat tematitzades en els últims anys per nombrosos projectes europeus de recerca. Un nou informe de la sèrie Modelar el Futur del Periódic (SFN, per les seves sigles en anglès), iniciativa de l’Associació Mundial de Diaris i Editors de Notícies, WAN-IFRA, pretén oferir una visió general clara d’aquests projectes i dels seus resultats.

L’informe titulat “Carbon Footprint of News Publishing” mostra que no hi ha una raó que justifiqui la priorització del medi electrònic en detriment del suport paper des del punt de vista mediambiental, doncs, depenent dels hàbits i del temps de lectura, el diari imprès pot resultar en molts casos més avantatjós que qualsevol plataforma en línia i mòbil pel que fa a la producció de CO2 es refereix.

Heus aquí un argument de pes, esgrimible quan s’acusi la impressió de ser una indústria “deforestadora”. Així, per exemple, una cadena francesa d’alimentació anuncià recentment que havia decidit deixar d’utilitzar publicitat impresa per raons ambientals. Una altra organització no governamental danesa va publicar una llista de mesures que tots els ciutadans haurien de prendre per protegir l’entorn, una d’elles era cancel·lar la subscripció del seu diari.

La veritat, però, és que l’extensió forestal a Europa ha augmentat al voltant d’un 30 per cent des de 1950. Això vol dir que, cada any, els boscos europeus creixen una superfície equivalent a 1,5 milions de camps de futbol o quatre vegades la superfície de Londres. Així mateix, el citat informe demostra que la fabricació de paper premsa requereix menys energia que la producció de la resta de papers emprats en la indústria editorial, i que una part important de la matèria primera utilitzada és paper reciclat. (de Wan-Ifra)

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...