30/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La caiguda de la distribució de la premsa de pagament: 25.000 quioscos menys des que va començar la crisi

Una de les tantes cares de la crisi per la Premsa és la distribució dels diaris en els tradicionals quioscs de Premsa. Les dades que maneja el sector parlen del tancament d’uns 25.000 quioscos des de 2007, reduint en un terç l’oferta d’aquests establiments a tot Espanya. En aquest mateix període la difusió ha caigut un 16%, igual que la tirada.

Però la gran pregunta és si es venen menys diaris perquè no hi ha quioscos o es tanquen els quioscos perquè ja no es venen els diaris.

Els venedors de diaris han estat un dels sectors més afectats per la crisi de la premsa. És un dels efectes col·laterals d’una indústria auxiliar clau en la distribució física de les capçaleres. Fins fa no gaire temps, els consumidors habituals de premsa acudien tots els matins a la seva cita ineludible amb el seu quiosc de premsa, convertint a aquest tipus de comerços en un punt de visita obligat per a milions d’espanyols. Tanmateix, la crisi del consum, els problemes de la premsa i algunes restriccions legals han estat el detonant de la pèrdua del 30% dels quioscos.

D’aquesta manera, dels 75.000 quioscos que existien al començament del 2007, actualment n’existeixen menys de 50.000, uns 25.000 tancaments segons fonts del sector. Culpa dels diaris i la resta de la premsa de pagament? És difícil establir paral·lelismes, però està clar que un dels principals atractius dels quioscos ha estat històricament la seva àmplia oferta de publicacions. Les dades de l’AEDE indiquen que des de 2007 ha caigut un 16% la difusió i tiratge de diaris, i un 30% la venda d’exemplars. En aquest mateix període la recaptació publicitària de capçaleres ha caigut més d’un 50%.

 Amb aquestes dades és fàcil fer-se la pregunta de què va ser primer, o la caiguda dels quioscos, o la de la premsa i si efectivament tenim una causa-efecte i en quin sentit ha estat aquesta. En qualsevol cas hem de sumar el fort efecte de la crisi econòmica i especialment de la caiguda del consum. En aquests moments, en què hi ha un 26% d’atur i molta gent víctima de reduccions salarials, comprar premsa, xocolatines i promocions de diaris no són una prioritat per a ningú. Precisament les productes que històricament han venut aquests quioscos de premsa. Un sector que pel demés té serioses traves legals per reconvertir-se i que tampoc ha optat per diversificar la seva oferta.

Per Prnoticias / El Butlletí de l’ACPG

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...