28/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La cursa dels mitjans locals i els joves

Resultat d'imatges de redacció d'El Món

Tinc una certa debilitat per la manera de treballar dels editors dels països nòrdics. Com investiguen, com s’avancen, com ideen nous models de comunicació i, sobretot, com se les enginyen per posar en pràctica –i amb èxit– nous models de negoci dels mitjans i el respecte que tenen per la proximitat.

Recordo que ara fa un any un alt càrrec del grup noruec Schibsted assumia amb naturalitat que ells havien estat capdavanters en utilitzar el vídeo vertical en els seus mitjans. Va ser rotund en l’afirmació que els diaris han de desenvolupar un format de vídeo en vertical per fer front al nou desafiament: explicar històries al mòbil per a la gent jove que vol informar-se ràpidament. I va ser humil: hem après a fer-ho.

Els editors estan davant l’obligació de lluitar al voltant de la disrupció constant que planteja la seva feina. Com ha fet els dos darrers anys aquest grup de mitjans escandinau que va dur a Espanya el 20 Minutos, els editors per força han iniciat una era de canvis profunds en les seves estructures, en el seu model de negoci i en la mateixa producció, cada vegada més multiplataforma.

I ja que parlo de Noruega, els diaris d’aquell país diuen que van explicar el 1912 que la bandera noruega es va plantar al pol Sud per primera vegada, i ho van fer 80 dies més tard! Segur que a casa nostra tenim un munt d’exemples semblants. Però, des de mitjans dels anys 90, les tecnologies emergents ho han canviat tot, agafant la majoria d’editors amb el peu canviat. L’avi em deia que llegint el diari obtenia tota la informació. Ara, en aquest món nou, la informació la comparteixo i sé on puc trobar-la en cada àrea. Jo mateix, abans llegia el diari quan esmorzava; avui veig el telèfon 50 vegades per dia, pel cap baix.

Reconeguem que hi ha una sobrecàrrega d’informació que els editors, com a mitjans, han de poder gestionar. Això vol dir que els mitjans de comunicació han de narrar històries i organitzar les seves redaccions de manera integral, que cridin l’atenció, perquè estimo que el consum de notícies del futur immediat serà així.

Em fixo que un bon nombre de mitjans de proximitat catalans, ben conduïts per les associacions empresarials, no tenen res a envejar a mitjans d’un abast més gran, econòmic i de difusió. Els mitjans de proximitat catalans han descobert els joves i a més s’adonen que el jovent vol saber el suficient per ser part de la conversa, però tenen problemes per llegir les notícies i trobar-les als mòbils. El desafiament que ja fa un any va agafar el grup Schibsted va ser aprendre a explicar històries al mòbil per a la gent que vol informar-se ràpidament. Bàsicament, fins aquell moment molts havien tractat de transformar la forma del desktop de l’ordinador al mòbil, i això es va demostrar que no era sostenible: calia fer-ho millor. I es va fer.

Aquesta incorporació del vídeo en la informació que ja estan posant en pràctica alguns editors de proximitat és veritablement pujar al carro guanyador. Els joves poden optar per dues formes de comportament: es pot anar a YouTube i a Netflix, o es pot anar a les xarxes socials. Com sigui, la televisió lineal està declinant ràpidament: els joves volen veure-la quan en tenen ganes o temps, no en un horari determinat. Vet aquí el perquè els mitjans han de posar molt d’esforç actualment en tractar de desenvolupar una estratègia de vídeo que, ara com ara, es demostra que ha de ser vertical, amb una navegació ràpida, històries bones i publicitat en disseny també vertical. Els vídeos han de ser curts, d’un minut, només, el que obliga a explicar una història igualment en un format comprimit. I a captar els joves.

Per bé o per mal, el periodisme també té a veure amb les xifres i cada periodista té a veure en com circula una informació, quin és el seu engagement i com li va a les xarxes socials. L’avantatge de la premsa de proximitat és que disposa de notícies “de casa”, diferents, però també creatives. Ho sap i se n’aprofita. Humilment, aquesta premsa nostra ha d’agafar carrera.

I encara hi ha feina al davant. El proper repte de la premsa local de Catalunya és iniciar com més aviat millor el procés de desenvolupar un nou ADN de producte impulsat per dades, que passi de la narrativa “un a molts” a “un a un”, com va dir ara fa un any Torry Pedersen, del grup Schibsted, quan va fer la proposta noruega per a renovar els models digitals. Una cosa així com repensar el periodisme perquè es converteixi en alguna cosa personal per a l’usuari i, en el cas local, a més, propera. I anar fent camí.

Per Estanis Alcover i Martí, periodista i consultor de comunicació / Comunicació 21

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...