28/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La inversió publicitària va créixer el 2,0% el 2017 impulsada pels mitjans digitals

L’any passat la inversió publicitària va créixer el 2,0% en passar dels 4.399,9 milions a 4.486,6 milions d’euros, segons l’estudi i2p, que realitza la consultora Media Hotline, a partir de les dades de control de mitjans de Arce Media, i que es va presentar aquest dimecres al Palau Robert, de Barcelona. La inversió es va repartir entre 3.645,3 milions en els mitjans tradicionals i 841.300.000 en els mitjans digitals, si bé el comportament de tots dos va ser molt diferent: -0,6% els primers i +15,2, els segons.

Enguany, s’han introduït uns profunds canvis metodològics en l’estudi per tal de reflectir millor la publicitat que es dirigeix als mitjans digitals. En aquest sentit, dins de les xifres es recull la inversió gràfica i en vídeo en els mitjans, xarxes socials i altres suports digitals, com els portals verticals, però no la publicitat contextual, lligada a les cerques.

Aquest any, s’han introduït uns profunds canvis metodològics en l’estudi per tal de reflectir millor la publicitat que es dirigeix als mitjans digitals. En aquest sentit, dins de les xifres es recull la inversió gràfica i en vídeo en els mitjans, xarxes socials i altres suports digitals, com els portals verticals, però no la publicitat contextual, lligada a les cerques.

Els ingressos publicitaris (mitjans tradicionals).- La Ràdio és el mitjà tradicional que millor es comporta d’entre els grans en termes percentuals. En concret va créixer un 2,7% l’any passat, el que es va traduir en 401.300.000 d’euros. La Televisió (+0,8%) va sumar ingressos de 2.136,9 milions d’euros i la Premsa va retrocedir un 6,7% després d’acumular 523.100.000 d’euros. A més, la inversió publicitària en Revistes (-6,1%) va ser de 200.200.000 d’euros i en dominicals (-9%) de 33,3 milions.

Els ingressos publicitaris (mitjans digitals).- Quant als ingressos publicitaris procedents de l’àmbit digital la Televisió es va embutxacar 41,5 milions d’euros (+ 9,8%), però la que ha destacat com era d’esperar ha estat la Premsa (com a fre a les pèrdues en paper) amb un creixement del 10,7% fins als 270.900.000. La Ràdio (segurament gràcies a l’impuls dels podcast) suma 11,4 milions d’euros després d’avançar un 8,6% i les Revistes (+34,4%) i els dominicals (+12,2%) també aconsegueixen en aquest apartat números negres amb ingressos de 240,5 per a les primeres i 195.600.000 d’euros per als segons.

Pel que fa a l’ocupació, només els Mitjans Digitals (12,3%), la Ràdio (5,8%) i el Cinema (7,9%) han aconseguit augmentar la seva quota en 2017 i en termes interanuals. Destaquen les caigudes de la Televisió (-2,2%), de la Premsa (-2,6%), de les Revistes (-8,6%) i dels dominicals (-0,7%)

Durant la presentació de l’estudi, Enrique Yarza, responsable de Media Hotline i de l’estudi, ha assenyalat que aquest any, per primera vegada, el comportament de la inversió publicitària i del consum no han seguit la pauta habitual. Fins ara, els creixements o decreixements del consum anaven acompanyats d’uns augments (o disminucions) més intensos de la inversió publicitària. L’any passat, les dues magnituds van créixer, però el consum ho va fer en major mesura que la inversió. Yarza també va destacar que la versió digital dels diarios impresos només aporta el 34% dels ingressos totals que rep la premsa per publicitat.

Per 2018, es preveu que la inversió creixi el 2,1% fins NPS 4.580,6 milions d’euros, amb retrocessos del 0,5% en el cas dels mitjans tradicionals, i un augment del 13,2%, al de els digitals. Ben aviat l’informe serà presentat a Barcelona, amb l’afegitó de l’informe específic de Catalunya.

L’i2p i Catalunya

La inversió publicitària a Catalunya va caure un 2,2% el 2017. La participació de la inversió publicitària, contribució dels anunciants amb seu a Catalunya va ser del 23,2 % dels anunciants amb seu a Catalunya; el 55,8% dels anunciants amb seu a Madrid, i del 21,2% d’anunciants amb seu a d’altres províncies espanyoles.

L’evolució de la inversió publicitària dels Mitjans catalans va ser de -1,1% el 2017, amb 344,3 milions d’euros. En quota de mercar, la televisió va perdre un -3,0%; la premsa, -1,4; ràdio, +06%; exterior, +0,6; revistes, 0,0%; mitjans digitals, +3,2%; cine, +0,1. 

L’ evolució de la inversió publicitària que arriba a Catalunya va ser el 2017 de 998,9 milions, és a dir un +6,8%. El tant per cent de variació anual 005-2017 va passar del +13,5 del 2005 al +6,5 del 2017.

Impressions de l’estudi

L’estudi ve a dir que podem estar assistint a un canvi estructural de la inversió publicitària i que empitjoraran els ingressos:

  1. Els grans anunciants que fins l’any 2016 eren els dinamitzadors del mercat publicitari, han canviat el comportament durant el primer semestre del 2017. Els 100 primers anunciants descendeixen la inversió publicitària un 2%.
  1. La pressió de la gran distribució al llarg de la crisi ha colpejat tan fort als marges que deixa molt poques possibilitats a la inversió en comunicació, especialment en els anunciants de gran consum. Per això els sectors del gran consum estan en caigudes entre el 2% i el 6%.
  1. Pot ser que el pressupost de publicitat d’un anunciant sigui menor, no obstant això, els pressupostos de màrqueting i comunicació poden ser majors per a realitzar desenvolupament i comunicació de les apps, e-comerce, big data, etc.
  1. I pot ser que s’estiguin ampliant vies de comunicació cap a altres entorns digitals, com pot ser el món dels influencers, Internet de les coses, vídeos 360. alhora que afermant altres activitats digitals com pot ser el branded content.

Per tot això les inversions publicitàries en mitjans tradicionals continuaran desaccelerant-se.

Per Àmbit d’Estratègia i Comunicació / Mediàtic

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...