25/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La nova mesura de l’audiència de lectors de premsa s’ha d’afinar

En la primera onada de 2014 de l’EGM Baròmetre Catalunya, el rànquing de publicacions de proximitat de pagament en català està encapçalat per El 9 Nou, amb 86.000 lectors, seguit del Diari de Vilanova, amb 24.000; el Setmanari de l’Alt Empordà, amb 22.000; El 3 de Vuit, amb 21.000; i El Vallenc i La Veu de l’Ebre, amb 20.000 lectors cadascun. Els segueixen el Diari de Sant Cugat, amb 15.000; Hora Nova, amb 14.000; Delta del Llobregat i Revista de Cambrils, les dues amb 10.000, i La Comarca d’Olot, amb 9.000.

Quan a les publicacions de proximitat gratuïtes, el rànquing el lidera La Fura, amb 77.000 lectors, seguida de Tot Mataró i Maresme, amb 59.000; Capgròs Mataró i Maresme, amb 56.000; Més Ebre, amb 54.000, i Cafè amb Llet, amb 49.000. Les segueixen Reclam Osona Ripollès amb 42.000 lectors; Tot Sant Cugat, 41.000; La Clau, 36.000; El Cargol Magazine del Penedès, 34.000; La Bústia del Baix Llobregat Nord, amb 33.000; Pànxing Pirineus, 31.000; Cop d’Ull i Més Osona, 27.000; Comarques de Ponent i Pirineus, 26.000; L’Enllaç dels Anoiencs, 25.000; Notícies tgn, 22.000; Diari de Rubí, amb 20.000; Pànxing Tot Berguedà, La Borrufa i La Marina, les tres amb 19.000.

Pel que fa a les revistes temàtiques en català, la classificació l’encapçala Sàpiens, amb 121.000 lectors, seguida de Descobrir Catalunya, amb 62.000; Time Out Barcelona, 54.000; Cuina, 50.000; Vèrtex, 42.000; Cavall Fort, 37.000; Súpers!, 33.000; Enderrock i El Temps, ambdues amb 27.000 lectors; El Tatano, amb 22.000; Top Girona i L’avenç, amb 21.000; Serra d’Or, 20.000, i Gavarres, amb 14.000.

Finalment, els primers llocs del rànquing de les revistes temàtiques en castellà continuen dominats per les revistes del cor: Pronto, 580.000 lectors; Muy Interesante, 433.000; Hola, 410.000; Lecturas, 373.000; Racc Club, 371.000; National Geographic, 367.000; Saber Vivir, 216.000; Vogue, 198.000; Historia National, 185.000, i Cuore, 154.000 lectors.

Entre els grans diaris, La Vanguardia i ABC estan en caiguda lliure

L’Audiència a TV puja reafirmant el seu regnat i guanya 1,4 milions d’espectadors en l’última onada de l’Estudi General de Mitjans (EGM), i supera la barrera dels 35 milions en acumulat anual, segons les dades del Primer acumulat 2014: abril 2013 – març 2014. Internet es fa indispensable i s’acosta al dels 23 milions i mig d’internautes en l’última onada, després de guanyar 1,2 milions d’individus amb el boom en mobilitat! La Ràdio, forta i estable, recupera el seu segon lloc a Cobertura. Comença l’any registrant 24,3 milions oients a l’acumulat i en l’onada.

Els Diaris segueixen a la baixa: 12,1 milions de lectors. Malgrat “mantenir-se” en l’onada, compten amb 1 milió i quart menys de lectors que l’any anterior. Les Revistes també a la baixa: 16,6 milions de lectors. 200 mil menys que l’onada anterior i mig milió menys que l’any anterior. Els Suplements també perden lectors: compten amb 5 milions i quart, que suposen prop de 600 mil lectors menys.

Per darrere trobem El País, amb 169.000 lectors (-21.000); El Punt Avui, amb 148.000 (+4.000), i el Segre, que guanya dues posicions amb 99.000 (+3.000). Tot seguit hi ha l’Ara, amb 95.000 lectors (-2.000); el Diari de Tarragona, que perd dos llocs amb 94.000 (-10.000), i Diari de Girona, que amb 49.000 (+6.000) avança El Mundo, amb 45.000 (-7.000).

Finalment hi ha Regió 7, amb 42.000 lectors (+4.000); Expansión, amb 26.000 (-3.000); La Razón, amb 18.000 (-5.000), i ABC, amb 12.000 (sense dades de l’anterior onada).

A la demarcació de Barcelona, els tres primers llocs són els mateixos que per a tota Catalunya: La Vanguardia (520.000), El Periódico (451.000) i El País (130.000). En canvi, a Girona el diari més llegit continua sent El Punt Avui (85.000), seguit de La Vanguardia (59.000) i Diari de Girona (49.000); a Lleida, Segre (99.000), La Vanguardia (33.000) i El Periódico (17.000); i a Tarragona, Diari de Tarragona (94.000), La Vanguardia (62.000) i El Periódico (37.000).

Quant als diaris gratuïts en el conjunt del país, 20 Minutos obté 230.000 lectors, 49.000 menys que en l’anterior onada, on ja n’havia perdut 48.000. Per la seva part, el diari Més Tarragona-Reus-Costa Daurada marca 69.000 lectors, 5.000 més que en l’onada passada, i el Bon Dia de Lleida n’obté 6.000 (sense dades anteriors

Menys lectors de diaris també a Catalunya

En la primera onada del 2014 de l’EGM Baròmetre Catalunya, la premsa diària registra 2.105.000 lectors, 65.000 menys que en l’anterior onada, i una reducció de 247.000 lectors respecte fa un any, el que suposa una caiguda del 10,5%. Així, la penetració dels diaris impresos entre la població catalana ha passat del 35,2% de l’onada passada al 33,6% actual, el que implica una davallada de 4,5 punts en comparació amb el 38,1% obtingut fa un any.

El descens dels diaris, doncs, no para en la pèrdua de lectors que, en termes interanuals, tornen a registrar números negatius. La Primera Onada de l’EGM de 2014 ressalta la caiguda en picat d’ABC, amb un altre mínim històric en deixar-se en un any un 12% dels seus lectors, i de La Vanguardia, que perd més lectors que el primer amb un 12,4% en negatiu. La Razón és el diari més ben parat amb un augment del 2,7% mentre El Mundo perd un 7,9% i El País un 4,9%.

La taula la segueix encapçalant El País en ser el diari generalista espanyol amb més lectors en registrar un total de 1.770.000 lectors encara que, en l’últim any, es va deixar pel camí 92.000 seguidors, que li ha suposat un descens d’un 4,9%. El Mundo continua sent el segon diari més llegit però en aquesta ocasió la caiguda és d’un 7,9% en perdre en aquests dotze mesos 93.000 lectors per situar-se al 1.077.000.

ABC se situa novament per sota de la meitat de la taula registrant un altre mínim històric com ja ho va fer en l’última onada de 2013 al quedar-se en aquesta primera de 2014 amb 536.000 lectors perdent, així, un 12% al llarg d’aquests dotze mesos en els que els abandonaven 73.000 seguidors. La Voz de Galícia es torna a posicionar per davant del centenari diari prenent-li distància en guanyar fins i tot un 0,2% aquest any arribant als 602.000 lectors.

La millor xifra, sent una de les dues úniques en positiu, ve de la mà de La Razón amb un ascens del 2,7% que el fa arribar als 271.000 lectors al guanyar, en aquests dotze mesos, un total de 7.000 afins.

El Periódico i El Correo, quant a caiguda, són els que menys baixen amb un 4,2% que al primer li suposa quedar-se a 599.000 lectors mentre el segon registra 430.000 perdent aquest últim en un any 19.000 seguidors mentre El Periódico es deixava en aquests dotze mesos 26.000 afins. La Nueva España es queda a prop amb un descens del 4,3% al situar-se en els 336.000 lectors que li suposen una pèrdua de 15.000 lectors.

Lectors de diaris a Catalunya

Centrant-nos només en l’audiència dels diaris a Catalunya, en aquesta nova remesa de dades, La Vanguardia obté 674.000 lectors de mitjana diària (56.000 menys que en la tercera onada), mentre que El Periódico retalla distàncies, tot i perdre 8.000 lectors, quedant-se amb 541.000.

Finalment, els esportius continuen liderats per Mundo Deportivo, amb 382.000 lectors (+10.000), seguit de l’Sport, amb 318.000 (-19.000); Marca, amb 209.000 (-11.000), i As, amb 123.000 (-4.000). El 9 Esportiu no s’especifica.

* Les dades que oferim corresponen a les audiències acumulades del període abril 2013-març 2014. Per això podrien no coincidir amb les que ofereixin altres mitjans, que potser només donen les audiències de la primera onada, corresponent al període del 15 de gener al 25 de març.

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Etiquetes: , , in Bloc
Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...