28/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa catalana generalista no aguanta. La Vanguardia, però, és el segon diari de l’Estat en difusió

Les males notícies es segueixen acumulant a la premsa escrita estatal en un any que començava bé, però que ha anat empitjorant amb el pas dels mesos. Les dades de l’OJD de maig pendents d’auditar i corresponents a maig reflecteixen que tots els periòdics anomenats estatals tornen a caure a ritme de dos dígits amb especial sagnia per a El Mundo, que veu com en un any les seves vendes han caigut més d’un 20%. Les audiències també cauen. Ni l’eterna precampanya electoral ni els esdeveniments esportius d’aquest mes, han pogut aturar una tendència absolutament crònica.

El cas de El Mundo és cada vegada més preocupant. Al maig, el mateix mes en què la capçalera va acomiadar al seu director, David Jiménez, les seves vendes es van enfonsar fins als 71.800 exemplars, la qual cosa es tradueix en una caiguda de gairebé el 22% en un any. En difusió, la dada no és millor ja que els seus 109.100 exemplars representen un retrocés del 15% en dotze mesos. Les males notícies s’acumulen per a l’edició impresa del vaixell insígnia d’Unidad Editorial ja que a més acaba de perdre el tercer lloc de la difusió en la Comunitat de Madrid.

Les dades de l’OJD de maig són reveladors ja que no només ABC els supera, una cosa que s’ha produït fa més d’un any, sinó que ara els ha avantatjat La Razón. Les dades indiquen que el primer lloc a Madrid el segueix tenint El País, amb 56.400 exemplars, seguit de ABC, amb 41.243 i La Razón gairebé igualant-los amb 41.235 exemplars. I ja en un quart i endarrerit lloc va quedar El Mundo, amb 39.700 exemplars. Paradoxalment, a nivell estatal El Mundo és el segon diari de Madrid en difusió.

Per la seva banda, El País que conserva el primer lloc, tampoc aixeca cap. Segons l’OJD de maig en vendes va arribar als 117.700 exemplars, el que es tradueix en una caiguda del 16% comparat amb les dades d’igual mes de l’any 2015. En difusió van arribar als 197.450 números amb el que per primera vegada cauen de la barrera psicològica dels 200.000 exemplars, un retrocés en només dotze mesos del 9,9%.

Perquè ens fem una idea de la bestial sagnia de la premsa estatal podem recordar que abans de 2007, fa només deu anys, la difusió de El País era almenys de 400.000 exemplars.

La Vanguardia ocupa el segon lloc en difusió estatal

ABC és el tercer en discòrdia ja que el maig passat l’OJD va reflectir una difusió de 89.900 exemplars, a només deu mil unitats d’El Mundo. No obstant això, aquesta dada representa un retrocés del 17,5%. En vendes han arribat als 63.400 exemplars, un 18,6% menys. En el cas de La Razón, veiem que el diari de Planeta és el gran guanyador del mes ja que, impulsat per les seves promocions, ha aconseguit arribar als 89.250 exemplars de difusió gairebé igualant a ABC a nivell estatal; això gràcies a un espectacular creixement del 23%. En vendes el comportament és similar amb 56.300 exemplars, un 17% més.

Tanquen la llista dels grans diaris generalistes de l’OJD al maig La Vanguardia, que registra 128.100 exemplars de difusió, un retrocés del 9% i sorprenents 30.000 exemplars de venda al número, una caiguda del 13,2%; el fenomen del diari de Godó s’explica perquè tenen el més gran nombre de subscripcions individuals de tota la premsa espanyola, amb 60.700 números, superant fins i tot a El País que el maig va registrar 59.800. La Vanguardia és el segon diari en difusió a tot l’Estat. El Periódico, mentre tant, es va quedar amb 82.300 exemplars, un 10,6% menys, mentre que les seves vendes es van quedar en 43.670 exemplars, amb un 17,6% de caiguda.

Més diaris catalans

Media Hotline dóna a conèixer aquesta setmana l’evolució de les audiències en la segona onada corresponent a l’any que som. Per aquest ordre, trobem el diari El Punt Avui, amb una audiència de 130.000 lectors i un decreixement de lectors de 2,3 punts; a continuació el diari Ara, amb 108.000 lectors i una davallada de la seva audiència de 15 punts; després, Diari de Tarragona, amb 89.999 lectors i una pèrdua del 3,3%; i tanca el llistat de Media Hotline, el lleidatà Segre, amb 88.000 lectors i baixada d’audiència del 13,7 per cent.

7 de cada 10 espanyols accedeix de mitjana a diaris en format paper i en línia en un mes

Els diaris compten amb més d’un 70% de lectors mensuals. Hi ha una gran duplicitat entre els lectors de revistes a través d’Internet i en paper .Segons les dades de la 2ª Onada de l’EGM, un 26,6% de la població espanyola llegeix un diari en format paper cada dia, mentre que el 24,5% llegeix algun diari digital. Si considerem que hagi llegit un o altre tipus de diaris, la penetració dels diaris analògics i/o digitals se situa en el 42,5% de promig diari.

Duplicacions entre lectura de diaris en format paper i online. Mitjana diària. Si estenem el període de consum fins a un mes, l’audiència dels diaris tradicionals creix fins al 57,8%, i el dels electrònics fins el 38,2%, per la qual cosa la suma de lectors en els dos suports es situa en un 70,8%.

En el cas de les revistes l’audiència en paper és més alta que la dels diaris, arribant a una penetració del 60,7% en un mes de mitjana, mentre que l’audiència a través d’Internet és d’un 8,6%. La unió de les audiències de tots dos suports es situa, d’acord amb els resultats de l’EGM, en el 62,5%, el que demostra que hi ha una gran duplicitat entre els que consumeixen revistes a Internet i en paper. Aquest fet podria aportar menys cobertura global d’aquest tipus de mitjans, però permetria incrementar la freqüència de contacte.

De Prnoticias i Àmbit d’Estratègia i Comunicació / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...