28/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa espanyola perd 247 milions d’euros a l’any per la pirateria

Imatge relacionada

Per cada diari, revista o publicació en línia que es consumeix legalment a Espanya hi ha altres tres als quals s’accedeix de forma il·legal. És la principal novetat de les dades recollides per l’Observatori de la pirateria i hàbits de consum de continguts digitals, que en la seva edició de 2018 inclou per primera vegada estimacions referents a la premsa digital. Segons l’estudi, en 2018 un 10% dels usuaris va accedir il·legalment a diaris, revistes i publicacions digitals, descarregant un total de 227 milions de continguts. El valor d’aquestes descàrregues puja a 325 milions d’euros, la qual cosa va generar un lucre cessant de 247 milions d’euros.

Aquestes dades contrasten amb la tendència a la baixa del consum de continguts culturals piratejats que, segons detalla l’informe, ha caigut un 12% des de 2015 i que durant el passat anys va registrar un descens del 3%. L’observatori indica que el valor d’aquests continguts és de 23.918.000 d’euros, i que això va produir un perjudici al sector de 1.923 milions d’euros.

A més de l’augment de l’oferta legal (Spotify, Netflix, etcètera), la Coalició de Creadors i Indústries de Continguts, entitat que ha elaborat l’informe, assenyala que “les mesures legislatives tenen una incidència positiva”, encara que “encara la lentitud del seu aplicació impedeix que la reducció de la pirateria serà radical, com en països del nostre entorn que estan aconseguint resultats espectaculars en lleis similars”. Així ho assegura Carlota Navarrete, directora de la Coalició.

A més del perjudici als mitjans impresos, augmenten considerablement els consumidors que han vist futbol a través de canals il·legals: un 17% enfront del 27% que ho fa a través d’una subscripció de pagament. Això genera un lucre cessant de 269 milions d’euros. L’informe apunta igualment que s’ha doblat l’ús de xarxes socials per a l’accés a continguts piratejats. Destaca entre totes Facebook (un 56% del total) , tot i que també resulta important l’impacte de WhatsApp i Twitter (un 29% cadascuna).

Font: El Mundo / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...