La premsa espanyola perd 247 milions d’euros a l’any per la pirateria

Imatge relacionada

Per cada diari, revista o publicació en línia que es consumeix legalment a Espanya hi ha altres tres als quals s’accedeix de forma il·legal. És la principal novetat de les dades recollides per l’Observatori de la pirateria i hàbits de consum de continguts digitals, que en la seva edició de 2018 inclou per primera vegada estimacions referents a la premsa digital. Segons l’estudi, en 2018 un 10% dels usuaris va accedir il·legalment a diaris, revistes i publicacions digitals, descarregant un total de 227 milions de continguts. El valor d’aquestes descàrregues puja a 325 milions d’euros, la qual cosa va generar un lucre cessant de 247 milions d’euros.

Aquestes dades contrasten amb la tendència a la baixa del consum de continguts culturals piratejats que, segons detalla l’informe, ha caigut un 12% des de 2015 i que durant el passat anys va registrar un descens del 3%. L’observatori indica que el valor d’aquests continguts és de 23.918.000 d’euros, i que això va produir un perjudici al sector de 1.923 milions d’euros.

A més de l’augment de l’oferta legal (Spotify, Netflix, etcètera), la Coalició de Creadors i Indústries de Continguts, entitat que ha elaborat l’informe, assenyala que “les mesures legislatives tenen una incidència positiva”, encara que “encara la lentitud del seu aplicació impedeix que la reducció de la pirateria serà radical, com en països del nostre entorn que estan aconseguint resultats espectaculars en lleis similars”. Així ho assegura Carlota Navarrete, directora de la Coalició.

A més del perjudici als mitjans impresos, augmenten considerablement els consumidors que han vist futbol a través de canals il·legals: un 17% enfront del 27% que ho fa a través d’una subscripció de pagament. Això genera un lucre cessant de 269 milions d’euros. L’informe apunta igualment que s’ha doblat l’ús de xarxes socials per a l’accés a continguts piratejats. Destaca entre totes Facebook (un 56% del total) , tot i que també resulta important l’impacte de WhatsApp i Twitter (un 29% cadascuna).

Font: El Mundo / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google