05/07/2020 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa espanyola recupera el camí de la rendibilitat i acumula cada vegada més lectors

L’Associació de Mitjans d’Informació (AMI) ha presentat l’estudi Claus de la Informació 2019. Segons aquest estudi, Espanya acabarà l’any amb 17,5 milions de lectors diaris, amb un creixement del format digital dels mitjans de més del 12%, mentre que el format paper descendirà per sota de el 9%. Actualment, a Espanya hi ha 403 milions d’usuaris únics mensuals de premsa a multiplataforma, fet que suposa un creixement de gairebé el 50% en els últims tres anys. Dades que, unides a les xifres econòmiques de l’exercici, mostren un creixement del nombre de lectors i el retorn a la rendibilitat dels editors espanyols.

L’informe ofereix xifres detallades del sector dels mitjans d’informació, que a priori són esperançadores, tot i que l’actual model dels editors no garanteix la seva rendibilitat, d’aquí que estigui damunt la taula el tema de les subscripcions de continguts de pagament en línia, aportant valor al lector i amb una oferta informativa més atractiva.

El treball dóna a conèixer igualment els principals hàbits de consum dels mitjans d’informació a l’Estat espanyol. Així, per exemple, es pot veure com el sector multiplataforma dels mitjans supera ja els 403 milions d’usuaris únics al mes, un 49% més que fa tres anys, mentre que els lectors diaris són actualment 17 milions. L’any 2019 acabarà amb 17,5 milions, el que suposarà un descens de només el 0,6% respecte a 2018.

Pel que fa a formats, l’informe destaca que els lectors que només llegeixen premsa digital o que combinen en línia i format paper representen ja dos de cada tres a Espanya. I en premsa diària en paper, cada mes s’imprimeixen 45 milions d’exemplars, 1,5 a el dia, de manera que el descens del consum del format premsa ha baixat un 8,74% respecte a l’any passat. Per contra, el format digital creixerà al voltant del 12,2% respecte a l’últim trimestre del l’any passat.

Estabilitat en ingressos publicitaris en 2019.- Fins al mes de setembre de 2019, els ingressos publicitaris del conjunt dels mitjans d’informació a l’Estat espanyol tot just retrocedeixen un 0,3% respecte a l’any anterior, fins a arribar a una xifra de 570 milions d’euros en el que portem d’any. A tancament de l’any, la xifra augmentarà fins als 828 milions, una xifra que mostra un millor comportament que el del conjunt del mercat. La inversió publicitària de la premsa es manté estable, especialment gràcies a la pujada del format digital, el mateix informe mostra que la pujada en el que portem de 2019 és d’un 14,9%, que ha servit per compensar el retrocés en els ingressos publicitaris de la premsa escrita, del ‘9,2%.

Principals xifres de negoci de el sector el 2018.- El sector dels mitjans d’informació va tancar 2018 amb un resultat operatiu al voltant dels 40 milions d’euros, un creixement del 2%. Quant als ingressos d’explotació, la xifra és de 1.299 milions, amb una reducció de 4%. I si s’analitzen els ingressos obtinguts de venda de publicitat, una de les variables que llança l’estudi Claus de la Informació 2020 és que, per segona vegada consecutiva, els ingressos per venda de publicitat en el sector van superar als de la venda d’exemplars i suposen ja el 54% de la xifra de negoci.

L’estudi destaca que 2018 va ser un any rècord en nombre de lectors, però també l’any de la volta al resultat net positiu en “Informació general” (2,4 MM €) i en “Informació esportiva” (15,5 MM €). La disposició d’estructures cada vegada més competitives en el nou entorn, i la posada en valor del que millor saben fer els editors, que són continguts de qualitat, formen part d’aquesta evolució positiva.

Altres dades rellevants del sector en el seu conjunt, són que aquest va tancar l’exercici 2018 (per al qual existeix informació pública) amb 1.300 milions de facturació, resultat d’explotació de 40 MM €, 6.706 llocs directes i un marge sobre ebitda mitjà del sector d’un 5%, on destaca el sector d’informació esportiva amb més d’un 13%.

El treball de l’AMI està elaborat per Deloitte i Media Hotline, i en aquesta primera edició recull les dades dels nou primers mesos de l’any 2019, i una previsió de com pot tancar l’any. El successor del Llibre Blanc de la Informació, arriba en format digital –i de pagament- per oferir d’una manera dinàmica i propera en el temps, la realitat del sector dels mitjans d’informació a Espanya.

Font: Mediàtic/Àmbit d’Estratègia –  Infografia: AMI

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...