La premsa estatal cau en difusió ordinària (venda al quiosc)

El País va mantenir en 2019 el lideratge dels diaris impresos d’àmbit estatal, però no ha pogut evitar que un any més les seves xifres de difusió i de vendes es tornessin a desplomar. Les dades de l’OJD pendents d’auditar -i a les quals ha tingut accés El Español- indiquen que va tancar l’any amb una mitjana diària anual de 110.331 exemplars en difusió. Estem parlant de 27.000 còpies menys que en l’acumulat de 2018, o el que és el mateix, un 19,8% de caiguda. És veritat que aconsegueix mantenir-se per sobre de la barrera psicològica dels 100.000 exemplars, però també és cert que es troba a la vora del precipici.

Al desembre de l’any passat, El País va tancar en els 106.000 exemplars.  De la mateixa manera, si només considerem la difusió ordinària -venda al número (quiosc) més subscripcions- i s’exclouen els exemplars distribuïts gratuïtament, la xifra arriba als 97.676 exemplars, un retrocés del 19% en un any. En venda al número, els exemplars que, efectivament, es venen dia a dia a quioscs i llibreries, va tancar 2019 amb una mitjana de 79.186 còpies, una caiguda del 7,5%.

La situació es complica per al diari de Prisa de cara a l’any 2020 si considerem que, a finals de l’any passat, va deixar de difondre exemplars en paper a Argentina i Mèxic, els últims països llatinoamericans en els quals tenia presència. Una situació que li restarà alguns milers d’exemplars de difusió en els propers mesos.

La resta dels grans diaris impresos tampoc ha tingut un bon 2019.  La Vanguardia manté el segon lloc dels diaris impresos amb 88.255 exemplars, un 8,4% de caiguda anual. En difusió ordinària, la xifra cau fins als 71.237, un 7,5% de caiguda, mentre que en venda al número es queda en 19.624, un retrocés del 11%.

El Mundo va tancar l’any amb una mitjana de difusió de 80.659, amb un retrocés anual del 9,9%. Si prenem com a referència la difusió ordinària, la xifra cau fins als 66.630 exemplars, un 9,3% de caiguda. En venda al número la capçalera d’Unidad Editorial no supera els 50.000 exemplars (49.756 còpies), després d’una caiguda anual del 11,3%.

En quart lloc segueix ABC, tot i que és el diari que menys perd de la seva competència i ja trepitja els talons al diari d’Unidad Editorial. La capçalera de Vocento va arribar als 68.079 de difusió amb un retrocés anual de l’8,3%. No obstant això, en difusió ordinària -la que reflecteix el comportament comercial del diari- va arribar al desembre als 59.549, un 7,5% de caiguda, el que el deixa a només 6.000 còpies del seu competidor. En venda al número, ABC va arribar als 47.983 exemplars, un 8% de caiguda, que el deixa a menys de dos mil còpies de distància d’El Mundo.

En el cas de La Razón, en l’acumulat anual va tancar amb 51.537 de difusió (-20,8%), 35.583 de difusió ordinària (-16,2%) i 32.793 de venda al número (-17,1%). Finalment, El Periódico va arribar a les 54.008 còpies (-11,2%) en difusió, a 35.355 (-10,2%) en difusió ordinària i a 29.867 (-8,9%) en venda a quioscos.

Font:  Fernando Cano / El Español – Infografia: El Español

El Butlletí de l’AMIC

 

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *