La premsa francesa reclama un IVA zero i ajudes estatals per a la reconversió del sector

L’Aliança de la premsa d’informació general (APIG), organisme format pels tres sindicats professionals de la Premsa Diària Nacional, Regional i Departamental francesa, així com la Unió de la Premsa Regional Setmanal, que agrupa més de 300 diaris francesos, ha reclamat al govern francès una ajuda per donar suport al sector, els resultats empitjoren any rere any.

El document, que ha estat presentat en públic després d’haver estat lliurat als ministres d’economia i cultura, proposa un seguit de mesures destinades a “garantir la sostenibilitat” del sector, “la rendibilitat s’acabarà de enfonsar dins dels propers cinc anys” , va dir Jean-Michel Baylet, president de APIG i CEO del grup La Depeche. Davant la disminució combinada de les seves vendes en quiosc i els seus ingressos per publicitat, els membres de l’Aliança esperen una pèrdua de 300 a 400 milions d’euros des d’ara fins 2023, recull Le Monde. Una de les mesures sol·licitades és la introducció d’un IVA zero per a les empreses de la premsa general , el que els estalviaria 45 milions d’euros a l’any

Si bé la majoria dels diaris estan ja compromesos amb la transformació digital, “el suport en paper encara representa el 80% de la facturació i aproximadament el 45% dels costos”, assenyala l’informe. Una de les mesures sol·licitades és la introducció d’un IVA zero per a les empreses de la premsa general, el que els estalviaria 45 milions d’euros a l’any

La APIG reclama també a les autoritats públiques que es requalifiqui la distribució de diaris i sigui entès com a servei personal, com un enviament normal més, i per tant les ajudes que està rebent ara el servei de correus francès (La Poste), vagin a parar als diaris. En total, la Poste rep uns 80 milions d’euros anuals de subvenció per la distribució dels diaris per a subscriptors.

Per tal de reduir els costos de les plantes d’impressió, destinades a ser cada vegada menys utilitzades, els editors també demanen una ajuda de 14 milions d’euros a l’any durant cinc anys per “finançar el cost social de la seva reestructuració”. El cost de totes les mesures sol·licitades per la premsa s’estima en 169 milions d’euros per any durant els propers cinc anys, i després de 150 milions d’euros.

Pèrdua d’ingressos per publicitat.- La disminució en la distribució dels diaris impresos a França, igual que en els altres països, ha estat acompanyada durant diversos anys per una caiguda en els ingressos per publicitat. Tot i l’explosió de l’audiència digital, els ingressos de la publicitat digital no poden cobrir la pèrdua d’ingressos en paper.

Segons un estudi de la consultora BearingPoint per al Ministeri de Cultura i el Consell Superior d’Audiovisuals, els ingressos nets de publicitat en la premsa impresa han disminuït a França en un 71% des de la dècada passada.

Font: Laboratorio de Periodismo – foto: biodiversidad cultural / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *