27/09/2022 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La premsa, local o no, també fa via

Arreu, la premsa també fa via i es fa seva la Via Catalana. Nosaltres, des d’El Butlletí, hem treballat tres vies: la internacional, la estatal espanyola i la catalana (aquesta des de la premsa local i la premsa diària barcelonina)

La Via Catalana, a primera pàgina mundial.- La multitudinària Via Catalana que l’independentisme va protagonitzar dimecres va ressonar amb força a les edicions digitals dels principals mitjans de comunicació del món. Però ahir, 12 de setembre, el fet fins i tot va merèixer aparèixer a la portada impresa dels principals diaris globals, com el  Financial Times i l’International Herald Tribune, la versió global del  The New York Times.

“Milers de catalans van formar una cadena humana entre la frontera francesa i l’últim punt de la regió, en l’últim moviment per aconseguir suports per a la independència.” Amb aquesta frase, l’econòmic FT convida els seus lectors a llegir la notícia sobre la Diada, situada ja a la pàgina 2. A la peça, firmada per Tobias Buck i titulada “Una enorme protesta catalana ressalta els equilibris del president”, s’informa que els independentistes cerquen un “històric trencament amb Espanya i la creació d’un Estat català independent”, i fa referència a l’enquesta que apunta que el sentiment independentista és majoritari entre els catalans.

També ressalta que el govern espanyol “rebutja ferotgement” el referèndum, mentre que el president de la Generalitat, Artur Mas, adopta un to “conciliador” cercant “una solució negociada”, i informa de la polèmica sobre la proposta d’endarrerir les eleccions plebiscitàries fins el 2016.

L’International Herald Tribune, al seu torn, informa de la Diada amb una foto a la portada, que remet a la notícia publicada a la pàgina 6. Firmada per Raphael Minder, la peça es titula: Mà en mà, el catalans pressionen pel seu cas.

Per cert, el diari britànic The Guardian demana als catalans que hagin participat en la Via Catalana que enviïn imatges. Per això han habilitat un espai a l’edició digital de la publicació que podeu trobar  CLICANT AQUÍ:  (https://witness.theguardian.com/assignment/522f24c5e4b0716040115ef4

D’altra banda, segons agències, la Comissió Europea mostra un ‘gran respecte’ per la Via Catalana; així, el portaveu de Barroso diu que Europa no és de cap manera indiferent a la cadena humana. Altres veus indiquen que Europa és “conscient de la importància que té per als ciutadans de Catalunya i de la resta de l’estat espanyol”. L’agència italiana Ansa confirma que Brussel·les no era gens indiferent a la cadena humana d’ahir.

La Via Catalana a la premsa local.- I no menys expressius han estat els titulars de portada de la premsa local catalana. Veiem sinó alguns exemples, tot recordant que la immensa majoria de la premsa de proximitat catalana és setmanal, per tant prima la premsa digital: El 9 Nou: “Milers d’osonencs participen a la Via Catalana que va acabar reunint 1,6 milions de persones”; La Fura: “120.000 persones van ser a la Via Catalana entre l’Alt i el Baix Penedès”; Capgros: “Milers de persones s’entrellacen per fer possible la Via Catalana a Mataró”; Ara Girona: “Girona s’omple amb el groc de la #ViaCatalana”; Diari de Sant Cugat: “Els sancugatencs també fan història”; Tot Mataró: “Èxit rotund a la via humana que podria portar a la independència de Catalunya”; Terrassa Digital: “Més de 4.000 terrassencs es mobilitzen per participar a la Via Catalana”; El Vallenc: “Via Catalana: Èxit sense precedents”; periòdics Linia: “Omplim la Via Catalana”; L’Ebre Digital: “Les Terres de l’Ebre fan via cap a la independència”; Anoia Diari: “Les Terres de l’Ebre fan via cap a la independència”; Empordà; “Almenys 1.600.000 persones han participat a la Via Catalana”; Noticies TGN: “Tarragona es bolca amb la Via Catalana”; Bondia: “La Via Catalana es completa amb èxit i aplega 1.600.000 independentistes”; Diari de Badalona: “Milers de veïns uneixen Badalona amb la resta de Catalunya durant l’històrica Via Catalana”. 

La Via Catalana a la premsa diària catalana.- Els diaris de comarques són contundents. Aquests van ser els sets titulars d’ahir, dijous. El Punt Avui: “Catalunya desencadenada. Una marea de més d’1,6 milions de catalans donant-se les mans de cap a cap del país per reclamar la independència”; Ara: “La Via Catalana dóna a Mas força i pressió a parts iguals”; Segre: “La Via Catalana desborda expectatives i reclama celebrar una consulta el 2014”; “Una via per a la història. La Via Catalana uneix el Pertús amb Vinaròs al llarg de 400 km per la independència de Catalunya”; Regió 7: “La Via Catalana uneix les mans d´1,6 milions de catalans i catalanes”; Diari de Girona: “Una cadena multitudinària per unir Catalunya”.

Era en una altra diada històrica un any després de la manifestació multitudinària a la ciutat de Barcelona i els diaris digitals d’ahir, dijous, van testimoniar la Via Catalana amb els titulars següents. Nació Digital: “Catalunya té pressa“; Vilaweb: “La Via Catalana fa un crit d’independència al món”; El Singular Digital: “El món escolta la Via Catalana”; Crònica Global: “Homs: “El peix al cove forma part del passat de CiU. Va de debò”; Catalunya Press: “La Via Catalana ha estat un èxit”.

La Via Catalana a la premsa diària de Madrid.- La massiva celebració de la Diada Nacional de Catalunya ha trobat una resposta contundent per part de la major part dels diaris de paper editats a Madrid. La línia comú consisteix en menystenir la mobilització, remarcar que l’independentisme no és majoritari i reclamar que les autoritats de Madrid actuïn amb força per aturar una ofensiva que vol acabar amb la unitat d’Espanya. El País: “El independentismo exhibe su fuerza para acelerar la consulta”; El Mundo: “Santamaría apela tras la Diada a escuchar también a las ‘mayorías silenciosas’”;  ABC: “El Gobierno dice que escucha a todos, también a las ‘mayorías silenciosas’»; La Razón: “Mas se vuelca por la independencia”; 20 Minutos: “Seis detenidos por el ataque al acto de la Diada en Madrid” i Público: “Centenars de milers de catalans uneixen una cadena per la independència”.

Novetat més curiosa.- El suplement d’El Punt Avui ha estat el qui ha aportat una visió curiosa sobre la Diada del 2013. L’Economic ha recorregut a una original idea per representar com seria aquesta Catalunya independent. El periòdic ha imitat a la seva portada la simplicitat dels manuals d’IKEA per muntar mobles, aplicant-la a la idea de “com muntar un país”.

La premsa també 2

Un banc central, impostos propis, seguretat social, tribunal de competència, regulador de mercat, gestor d’infraestructures … Cadascuna d’aquestes institucions s’associa a una de les típiques eines o peces de muntatge dels mobles d’IKEA. El text de la introducció diu: “Catalunya estat: muntar un país”. I afegeix: “la creació de la pròpia Hisenda i la Seguretat Social catalana seran dues noves estructures claus del nou estat”.

D’El Butlletí de l’ACPG i Mitjans Digitals

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

Mitjans independents demanen al Govern d’Espanya que protegeixi la pluralitat i la qualitat informativa

22/05/2020

22/05/2020

Aquest és el comunicat íntegre que, de moment, subscriuen 16 mitjans independents: Davant les notícies que afirmen que el Govern...

La premsa de proximitat: un milió i quart de lectors. Tot un caramel publicitari

27/05/2020

27/05/2020

A finals d’any es van saber les dades d’audiència dels mitjans impresos associats a l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació...

Els bars poden oferir la premsa als clients

29/05/2020

29/05/2020

Com confirma la Delegació de Salut i Famílies del govern andalús, els bars poden seguir oferint sense problemes als seus...

L’Observatori Europeu contra la desinformació en línia, en marxa

05/06/2020

05/06/2020

Ja està en marxa la iniciativa més ambiciosa de la Comissió Europea per fer front a la desinformació. L’Observatori Europeu...

Els mitjans tradicionals, els grans damnificats per la pandèmia

01/06/2020

01/06/2020

Segons un recent estudi de l’Associació Alemanya d’Anunciants (OWM), que recull Marketing Directo, el 60% de les empreses diu que...

Un tribunal australià manté que els mitjans locals són responsables dels comentaris que s’aboquen a les seves pàgines de Facebook

05/06/2020

05/06/2020

Com diem aquí, quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar. Els editors d’Austràlia s’enfronten...

Presentat al Parlament de Catalunya el manifest per la qualitat de la democràcia

29/11/2013

29/11/2013

Aquest és un Manifest públic que recull la voluntat per trobar espais de concert imprescindibles entre polítics i societat civil,...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...