01/12/2021 El bloc de tendències sobre mitjans de proximitat

La sagnia publicitària dels diaris espanyols: 1.692.000 d’euros el 2000, 662 el 2013

Els diaris en paper viuen enmig d’una sagnia dels seus ingressos per publicitat. No és una cosa nova: els mitjans de comunicació -ells inclosos- fa anys publicant anàlisi sobre la situació i sobre l’impacte de la crisi en les seves línies de negoci. Igualment, directius i analistes han dedicat els darrers anys a analitzar quines podrien ser les solucions per a aquesta situació. Mentre uns i altres aposten per diferents estratègies (i mentre els diaris no semblen quedar-se amb cap en clar que pugui salvar realment al seu negoci) les pèrdues s’acumulen i les xifres acumulades del que ja s’ha perdut en els mitjans de paper tradicionals comencen a aconseguir números d’impacte. En una dècada, els diaris haurien perdut milers de milions de dòlars.

A Espanya, els diaris van aconseguir el 2013, segons l’últim informe d’Infoadex, una inversió publicitària de 662.900.000 d’euros. La xifra és, segons les dades de l’analista (publicades a El Butlletí la setmana passada), un 13,5% inferior als 766.300.000 d’euros de 2012. En 2014, les previsions -almenys les de prnoticias- són que la caiguda en ingressos publicitaris siguin d’entre un 10 i un 15%. En alguns casos, la baixada arribaria fins i tot al 20%.

Atès que Infoadex té en el seu web un històric amb els resums dels resultats dels seus estudis en els anys anteriors, no és molt complicat remuntar-se una dècada per veure com ha afectat el pas dels anys. El 2001, els diaris espanyols van ingressar per publicitat 1.593,8 milions d’euros; el 2000, 1.692,1 i el 1999 1.529,9. L’estudi de 1998 manté encara les xifres en pessetes i ens permet remuntar-nos fins a 1993, confirmant la tendència alcista: els milions de pessetes que aconseguien en publicitat els diaris eren de 202.401 en el 97, 191.486 al 96, 185.656 en el 95, 180.952 en el 94 i 172.500 en el 93. Al canvi, els ingressos per publicitat dels diaris espanyols el 1997 eren, per exemple, de 1.216 milions d’euros.

Comparant que van ingressar el 2000 amb el que van ingressar el 2013 per veure l’impacte d’una dècada, es pot determinar que els diaris espanyols ingressen unes 2,5 vegades menys ara que llavors. Segons l’Observatori de la Crisi de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya, FAPE, només des d’agost de 2008 han tancat a Espanya 100 mitjans de comunicació i s’han vist afectats pels moviments de retallades de personal més de 11.000 treballadors.

de Puro Marketing / El Butlletí de l’AMIC

About the author

Estanis Benvinguts al bloc d'Estanis Alcover sobre comunicació, premsa i món editorial, publicitat, màrqueting i publicitat. Google

Related Posts

La lenta, però inexorable agonia del paper

03/10/2014

03/10/2014

    Aquesta gràfica animada, elaborada per The Economist, amb dades de ZenithOptimedia, il·lustra ben a les clares l’evolució de la...

Els professionals de la comunicació de les empreses cobren més que els periodistes dels mitjans

05/09/2014

05/09/2014

  Segons el segon Informe Wellcomm  de salaris de la comunicació 2013, els treballadors dels departaments de comunicació de les...